"Piikki auki" 30 minuuttia - suomalaislapset klikkaavat jättilaskuja vanhemmilleen

Julkaistu:

PELIONGELMA
Kuluttajavirasto on huolissaan ilmaisten mobiilipelien lisäostoista.
Peliyhtiö Supercell kertoi tiistaina hulppeasta 1,1 miljardin euron kaupastaan. Vasta kolmevuotias yritys tahkoaa rahaa kahdella mobiilipelillä, joiden ansaintalogiikka piilee siinä, että jos ilmaisessa pelissä haluaa edetä nopeammin, joutuu tekemään pelin sisäisiä ostoksia.

Yleensä ostokset tehdään joko Applen tai Googlen käyttäjätiliin liitetyllä luottokortilla. Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen kertoo viranomaisten saaneen yhteydenottoja pienten lasten vanhemmilta, kun pikkulapset ovat klikkailleet pelinsisäisiä ostoksia mobiilipeleissä välillä useampien satojen eurojen arvosta.

- Applen tai Googlen käyttäjätilillä on ostoksen jälkeen "piikki auki" 15-30 minuutin ajan. Tämän jälkeen pelissä voi tehdä lisäostoksia ilman salasanan syöttämistä. Tämä on mielestämme ongelmallista, Väänänen sanoo.

Piikin ollessa auki ostoksen tekemiseen riittää kyllä-napin painaminen. Väänäsen mukaan moni lapsi ei ymmärrä käyttävänsä oikeaa rahaa.

Pelinsisäisten ostosten mahdollisuus tulee monille vanhemmille yllätyksenä. Ne on mahdollista estää laitteen asetuksissa, mutta Väänäsen mukaan tästä on tarjolla huonosti tietoa. Myöskään pelien markkinoinnissa ei kerrota ostomahdollisuudesta pelin sisällä.

- Uskon, että viranomaisille tästä näkyy vain jäävuoren huippu. Usein vanhemmat saattavat vain niellä tämän ja maksaa, Väänänen toteaa.

Kun korttia on vingautettu, on rahojen takaisin saaminen usein vaikeaa. Väänäsen mukaan kuluttajan on vaikea saada yhteyttä Googleen ja Appleen, eikä suomenkielistä asiakaspalvelua ole tarjolla.

Väänäsen mukaan pelinsisäisten maksujen säänteleminen ei kuulu tällä hetkellä minkään viranomaisen toimialaan. Uhkapelaamista valvoo sisäministeriö.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt