Facebookista lähdöstä tuli muoti-ilmiö

Julkaistu:

Facebook
Tutkijan mukaan tiedostavat edelläkävijät ottavat kantaa poistumalla Facebookista.

Facebookista poistumisesta on tullut muoti-ilmiö, väittää yliassistentti Laura Portwood-Stacer New Yorkin yliopistosta.

Journal of New Media and Society -lehdessä julkaistussa kirjoituksessaan tutkija väittää, että Facebookin käytön lopettaminen on television katselusta luopumiseen verrattavissa oleva huomionhakuinen elitistinen kulutuskriittinen kannanotto.

Suomalaisittain voitaneen sanoa, että kyseessä on tiedostavien edelläkävijöiden hipsteri-ilmiö – vaikka kukaan ei vaikeasti määriteltäväksi hipsteriksi haluakaan tunnustautua.

Portwood-Stacerin mukaan Facebook oli aikaisemmin cooliuden merkki. Nyt on coolia olla olematta Facebookissa, sillä se on ”performanssiksi tulkittava vastarinnan muoto”. Tutkijan haastattelemat ihmiset kokivat olevansa erilaisia kuin useimmat muut ja pitivät omaa makuaan valtavirtakulttuurin makutottumuksia kehittyneempinä.

Tutkimuksen johtopäätös on, että Facebookista lähteminen kuitenkin saattaa kääntyä itseään vastaan. Ihmisten enemmistö tulkitsee sen yleensä eri tavalla kuin lähtijä ja tämän lähipiiri, jolloin Facebookista lähtijä saa muiden silmissä hankalan, oudon ja elitistisen – eli omasta mielestään muita paremman – ihmisen maineen.

Tutkimusaineistona Portwood-Stacerilla oli satakunta lehti-ja verkkoartikkelia sekä 20 palvelun jättäneen käyttäjän haastattelut.

Koska edelläkävijöiden maailma on kuitenkin paljon nopermi kuin usein monen vuoden viiveellä toimiva akateeminen tutkimusmaailma, saattaa todellisuus olla tosin jo muuttunut. Todelliset edelläkävijät lienevät siirtyneet jo seuraavaan vaiheeseen. Tähän Portwood-Stacer ei tekstissään puutu.

Lähteet: Media refusal and conspicuous non-consumption: The performative and political dimensions of Facebook abstention (pdf-linkki), The Huffington Post
 

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt