Suomalaistutkija: Kriisi tai suuri muutos voisi aiheuttaa joukkopaon Facebookista

Julkaistu:

Vaikka Twitterin suosio vaikuttaa kasvavan Suomessa ja Googlen oma yhteisöpalvelu pelittää, ei mikään sosiaalisen median palvelu yllä vielä uhkaamaan Facebookia.
Näin arvioivat alan tutkijat.

– Facebookin asema on hämmästyttävän suuri. Sisäinen uhka on, että jos Facebook alkaa käyttää hyväkseen kovin härskisti asemaansa ja ihmisten tietoja, niin käyttäjät alkavat vierastaa sitä, kertoo sosiaalisen median tutkija Janne Matikainen Helsingin yliopistosta.

Myös Tampereen yliopiston tutkija Auli Harju arvioi, että Facebookin pahin uhkaaja on Facebook itse.

– Pitäisi tapahtua jonkin kriisi tai suuri muutos kuten maksullisuus, että sieltä joukkosiirtymä pois tapahtuisi lähiaikoina, journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskuksessa työskentelevä Harju arvioi.

Facebookin vahvuus on Harjun mukaan monipuolisuus. Palvelu toimii alustana myös muille palveluille. Naamakirjassa levitetään Youtube-videoita ja jaetaan Instagramilla väritettyjä kännykkäkuvia.

Sosiaalisen median aktiivisuutta mittaavan Sometrik.comin mukaan Facebookin suomenkielisillä sivuilla on ollut noin 1,5 miljoonaa aktiivista käyttäjää vuoden sisällä ja vuorovaikutusmäärät ovat olleet kasvussa.

Massat ratkaisevat suosion



Harjun mukaan nykyisessä sosiaalisen median maailmassa pienten palveluiden on yhä vaikeampi lyödä läpi. Esimerkiksi suomalaisten palveluiden on vaikea saavuttaa käyttäjäjoukkoa, joka vetäisi suuren massan mukanaan.

– Ihmiset menevät sinne, missä on muita ihmisiä, Harju toteaa.

Näin kävi esimerkiksi Irc-Gallerialle Facebookin yleistyessä.

– Facebookista tuli niin kaiken kattava, että se kuivatti Irc-Galleriaa, Harju sanoo.

Aina käyttäjäkato ei ole ollut syy suositun palvelun loppuun. Tekniikka ajoi ohi esimerkiksi Kiss FM:n chatista, jossa nykyiset pari-kolmekymppiset chattailivat nuoruutensa. Palvelusta vastanneen SBS Median webmaster Sami Mollgren kertoo, että chatti yhdistettiin Suomi24:ään, koska se oli päässyt teknisesti vanhentumaan. Jatko olisi vaatinut uutta chattimoottoria.

Palvelun hyvyys ei aina takaa suosiota. Matikaisen mukaan teknisesti parempi palvelu voi jäädä paremmin markkinoidun jalkoihin. Roolinsa on myös tuurilla.

– Toisinaan se on ollut arpapeliä, Matikainen kertoo.

Mediatutkija Lilly Korpiolan mukaan kysyntää on palveluille, jotka pystyvät tarjoamaan yleisölle mielekkäitä tapoja osallistua ja kuulua erilaisiin verkostoihin ja yhteisöihin.

Visuaalisuus ja mobiilius tärkeitä



Tutkijat arvioivat, että jatkossa visuaalisuus on yhä tärkeämpi tekijä sosiaalisessa mediassa. Kuvia, videoita ja infograafeja jaetaan paljon ja kuvapalvelut, kuten Instagram ja Pinterest, keräävät yhä lisää käyttäjiä.

– Aika näyttää, nouseeko joku visuaalisiin kuviin selkeästi perustuva palvelu uudeksi suuren joukon houkuttimeksi, Harju sanoo.

Korpiolan mukaan visuaalisuus toimii hyvin verkossa ja mobiililaitteissa, joihin laajat tekstimassat sopivat huonosti. Lisäksi kuvat ja videot puhuttelevat myös muita kuin suomenkielisiä kavereita.

– Keskeistä vastedes on myös ihmisten tarve ajasta ja paikasta riippumattomaan tiedon saantiin ja jakamiseen. Sitä tukevat älypuhelimet ja mobiiliviestintä, Korpiola sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt