Suomalainen Clash of Clans -peli menestyy maailmalla - Digitoday - Ilta-Sanomat

Suomalainen Clash of Clans -peli menestyy maailmalla

Suomalaisen Supercellin peli Clash of Clans -pelissä naapurisopua ei tunneta ja kylään mennään pahat mielessä. IPhonelle ja iPadille tehty peli on pysynyt Yhdysvalloissa Applen App storessa 50 ladatuimman joukossa.

26.8.2012 9:00

Suomalainen pelintekijäfirma Supercell on uudenlaisen peliteollisuuden ytimessä. Se ei tee perinteisiä kaupan hyllylle ilmestyviä pelejä. Facebookissa tähän asti peleillään huseerannut Supercell sai valmiiksi iPhone- ja iPad-pelinsä, Clash of Clansin. Facebook-peleistä tutut kuviot hakataan kirjaimellisesti päreiksi.

Clash of Clans muistuttaa päällisin puolin Farmvillen kaltaisia Facebook-pelejä, joissa näprätään omilla tiluksilla, värvätään työläisiä ja odotellaan kun projektit valmistuvat hissukseen – ja kaivetaan kuvetta, jos urakoihin halutaan vauhtia.

Supercellin näkemys aiheesta on sikäli poikkeuksellinen, että omaa pikku lintukotoa ei pääse näpertelemään rauhassa. Tavallisesti tässä lajissa pelaajat eivät tappele keskenään, mutta Clash of Clansissa naapurisopua ei tunneta ja kylään mennään pahat mielessä. Nimensä mukaisesti kyse on klaanien välisistä turpajuhlista.

Klaaniin ei ole pakko liittyä, eikä se edes heti ole mahdollista. Tappelupakkoakaan ei ole, mutta yksinäinen nyhertäjä jää helposti pelkäksi saaliiksi, jonka tiluksilla kylvetään lähinnä kauhua.

Pelaajien värvääminen hoituu muun muassa kiusaamalla Facebook-kavereita. Klaanilaiset voivat jakaa keskenään joukkoja ja ryöstöretkiltä kerääntynyttä saalista.

Taistelu on tehty sikäli jännästi, että peli etsii suurin piirtein sopivan tasoisen vastustajan, jonka kimppuun käydä. Omassa kylässä värvätyt joukot lähetetään vihulaisen kylän sen heikoimmin puolustetulta sivustalta, mutta sen jälkeen voi vain seurata sivusta miten käy. Taktisia kuvioita on turha odottaa, vaan Clash of Clans on äärimmäisen kevyttä puuhastelua ja mättämistä.

Hyökkäyksen kohteeksi joutumisesta varoitetaan iPhonen tai iPadin ruudulle ilmestyvinä viesteinä. Yleensä ottaen menee käy niin, että hyökkääjä on aktiivinen ja puolustus on etukäteen rakennettujen tykkien, muurien ja vartiotornien varassa.

Clash of Clans on lajityypissään sikäli poikkeuksellinen, että siinä on kunnollinen yksinpeli. Siinä käydään sotaa örkkejä vastaan, ja kähinän myötä kertyy mainetta ja mammonaa. Näillä vauhditetaan kylän rakentelua, mutta ennen pitkää alun mammonapotti hupenee. Sen jälkeen on mentävä lompakolle tai kärsittävä tuskastuttavan hitaasta kehityksestä.

Pelissä on tekemistä yhdellä kerralla verrattain vähän, eikä tarkoituskaan varmasti ole vangita pelaajaa pitkäksi yhtäjaksoiseksi ajaksi. Omaa kyllä voi käydä nikkaroimassa silloin tällöin ja tehdä ryöstöretkiä sille päälle sattuessa.

Suomalaisessa pelibisneksessä Supercelliltä on osattu odottaa suuria tekoja. Ison tiimin johdossa on mobiilipelaamisen moniosaaja Ilkka Paananen, joka hankki kannuksensa jo ensimmäisen mobiilipelihuuman aikaan Sumealla ja sittemmin jenkeissä Digital Chocolaten studiopomona.

Sittemmin Supercell on saanut huomattavan määrän rahoitusta, ja odotukset ovat nousseet entisestään. Facebook-peli Gunshine ei lähtenyt kunnolla lentoon ja Hay Day taas näyttää liikaa Farmvilleltä.

Alku hyvin, kaikki hyvin?

Clash of Clans sen sijaan nousi ilmestyessään heti App Storen etusivulle, mikä on menestymisen kannalta äärimmäisen tärkeää. Sittemmin peli on pyörinyt jenkkien App Storen myyntilistoilla top 50:ssä. Alku on siis lupaava.

Joka tapauksessa Clash of Clans on merkki Supercellin uudesta strategiasta, jossa kaikki pelit tehdään lähtökohtaisesti iPadille, jota Ilkka Paananen pitää tulevaisuudessa kaikkein merkittävimpänä pelialustana.

Nähtäväksi jää, josko Clash of Clansissa olisi löytynyt oikea suhde pelillisen sisällön ja ansaintalogiikan välillä. Monessa muussa ilmaispelissä jälkimmäinen tuntuu valitettavasti jyräävän kaiken muun alleen.

Lisää MBnetissä:

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?