Maxus tuo nimeään esiin näyttävästi uudessa T90-avolavassa: äijämäisessä, lähes härskissä krominkiiltoisessa maskissa sekä takaluukussa Maxus näkyy huomiota herättävän selvästi. Tällaiselle nimen esiintuomiselle on ilmeinen tarve, sillä sen verran paljon avolavan merkkiä ihmeteltiin koeajon aikana.
Merkittävä osa T90:n keräämästä huomiosta johtui kuitenkin auton ulkonäöstä: 5,37-metrinen pick-up on isoine maskeineen ja kromisine lavakaarineen on järeä ilmestys.
Väljät pyöränkotelot synnyttävät maastohenkisen vaikutelman, mutta koeajoauton alamittaisen näköiset pyörät keräsivät kriittisiä huomioita. Testiauton talvirenkaat olivat kokoa 245/70 R 16, mutta tilanne kohentuu vakiovarustukseen kuuluvilla 17-tuumaisilla renkailla.
Latausliitin on polttomoottoriauton tankkausaukossa, mikä saattaa tuottaa haasteita pikalatausasemilla. Auton oma latausjohto pitää kuljettaa matkustamossa. Hiukankin huonommalla tiestöllä pitää olla tarkkana, sillä maavaraa on vain 16 senttiä. Peruutuskamera on takaluukun kahvassa.
Ulkonäköä saa kohennettua lisää – kulutuksen ja ajomukavuuden kustannuksella – karkeakuvioisilla maastorenkailla. Off road -käyttöä varten niitä ei kuitenkaan kannata hankkia, sillä T90:n maastoajo-ominaisuudet eivät korreloi auton ulkonäön kanssa.
Heikot maasto-ominaisuudet johtuvat siitä, että 177-hevosvoimaisella sähkömoottorilla varustettu T90 on takavetoinen. Maastoajoa varten autossa on nopeusalueella 0–30 km/h toimiva alamäkihidastin, mutta etenemiskykyä lisäävää tasauspyörästön lukkoa ei ole.
Hyvin verhoillun lavan takalaidan kantavuus on 200 kiloa.
Maastoajoon liittyvät arvot ovat hyvät: kohtaamiskulma 27 ja jättökulma 24 astetta sekä kahluusyvyys 55 cm. Kahlaaminen ovien alalaitaan ulottuvassa vedessä kuulostaa huimalta, sillä ajoakku, sähkömoottori ja valtaosa korkeajännitetekniikasta on auton alla. Lisäksi maavaraa on vain 16 cm, ja ajoakun alla on tilaa 20 cm.
Lue lisää: Täyssähköisen avolava-auton yksi maastoajo-ominaisuus arveluttaa – ”Todella uskaliasta”
Nelivedon puuttumisen vuoksi T90:ää on vaikea nähdä avolavoille tyypillisissä työ- tai harrastushommissa. Malli on omimmillaan hyväpintaisilla tieurilla, ei liejuisilla työmailla tai metsäteillä, eikä vaatimaton tuhannen kilon vetomassa mahdollista edes hevostrailerin vetoa.
Vain korkeussuunnassa liikkuvassa ratissa on radion ja puhelimen käyttökytkimet, vakionopeudensäädin on vasta tulossa lisävarusteeksi.
Ajoakun varaus näkyy vain pienestä mittarista, mutta infonäytölle saa kulutus- ja toimintamatkatietoa
Kuormaamattomana etenemiskykyä heikentää auton kevätperäisyys. Lehtijousitettu takapää pompottaa ikävästi, eikä matkustusmukavuudesta, ohjauksesta tai ajettavuudesta voi antaa hyvää arvosanaa. Ainoa merkittävä melun lähde on alle 30 km/h:n nopeudessa ääntelevä jalankulkijoiden varoitin.
Kuormaa saa kyytiin mukavasti, sillä 2,4-tonnisen T90:n kantavuus on 925 kiloa. Siististi vuorattu lava on symmetrinen (147 x 147 cm), pyöränkoteloiden väli 110 cm ja laitojen korkeus 53 cm. Kiinnityslenkkejä on muutama, ja lisävarusteena saa erilaisia lavakatteita.
T90 käynnistyy avaimesta vain silloin, kun keskikonsolissa oleva kierrettävä ajosuunnanvalitsin on N-asennossa. Mekaanista seisontajarrua on käytettävä aina, sillä myös D- ja R-asennoilla auto on ”vapaalla”. Yhden polkimen ajo ei ole mahdollista.
Manuaalisen lämmityslaitteen säätö hoidetaan kosketuspainikkeilla.
Miehistöohjaamoisen version nahkaverhoilluissa etuistuimissa on kuusisuuntaiset sähkösäädöt ja mukavasti sivuttaistukea, mutta ratti säätyy vain korkeussuunnassa. Takana istutaan hiukan turhan matalalla. Polvi- ja pääntilaa on mukavasti, ja kengät mahtuvat edessä olevan istuimen alle.
Taakse ei ole lämpökanavia, mutta huomattavasti suurempi heikkous liittyy manuaaliseen lämmityslaitteeseen. Laitetta käytetään keskinäytön alla olevilla kosketuspainikkeilla, ja valinnat näkyvät vain hetken aikaa näytöllä. Koeajon aikana pakkasta oli 0–15 astetta, jolloin lämmönsäätö piti pitää 28–30 asteessa!
Istuimet ovat asialliset. Jos penkki on kovin edessä, seisontajarrun käyttö on hankalaa.
Jalkatilaa on takana mukavasti. Myös keskipaikalla mahtuu istumaan. Parhaimmillaan takapenkki on kuitenkin kahden hengen kuormalla.
Parannettavaa on myös ajoakun lämmityksessä, sillä sitä ei pysty esilämmittämään latausta varten. Tämä näkyi hyvin kylmää autoa 150 kW:n pikalaturilla ladattaessa. Lataus kahdestakymmenestä 88 prosenttiin kesti lähes tunnin, ja vasta 30 minuutin kohdalla päästiin 76 kW:n lataustehoon. Lataus osoitti, että Maxus kertoo totuudenmukaisesti sekä pikalataustehon (80 kW) että pikalatausajan (45 min 20–80 %).
Lue lisää: Kiinalainen luksussähköauto tulee Eurooppaan –Skandinavia mainittu
Sähköautojen toimintamatkatesteissä on todettu, että Maxus-mallien normiarvot lyövät hyvin yksiin todellisuuden kanssa. Pakkasella T90:n normiarvo 336 kilometriä jopa ylittyi – täyslatausten jälkeen näytöllä saattoi vilahtaa jopa yli 400 km. Auto tunnisti kuitenkin nopeasti lämmityslaitteen vaikutuksen ja pudotti ”lupauksen” 260–270 kilometriin. Tämän jälkeen toimintamatkanäyttö näytti totuudenmukaisia arvoja, sillä 85 kWh:n ajoakulla varustetun T90:n keskikulutus oli n. 30 kWh/100 km.
Lue lisää: Koeajossa Maxus Euniq 6 Grand – valtavan tavaratilan alta paljastuu vielä melkoinen yllätys
Auto käynnistyy avaimesta vain silloin, kun ajosuunnanvalitsin on N-asennossa ja pysyy valitsimen asennosta riippumatta paikallaan vain mekaanisen seisontajarrun avulla.
Lue lisää: Suomeen ryhdytään tuomaan uutta kiinalaista henkilöautomerkkiä – tällainen on mallisto
Tekniikka
Maxus T90 EV Double Cab 4x2
MOOTTORI sähkömoottori 130 kW (177 hv), 310 Nm
SUORITUSKYKY 0–100 ei ilm., huippunopeus 120 km/h
KULUTUS 26,4 kWh/100 km
TOIMINTAMATKA 336 km (kaupunki 471 km)
AJOAKKU litiumioni 88,55/85,00 kWh (brutto/netto), sisäinen laturi 11 kW, DC-pikalataus 80 kW
LATAUSNOPEUS n. 12/8 h (1-/3-vaihe), 45 min (pikalataus 20–80 %)
VOIMANSIIRTO A, takaveto
MITAT p 5 365, l 1 900, k 1 809 mm, akseliväli 3 155 mm, maavara 160 mm, kahluusyvyys 550 mm, omamassa 2 375 kg, kantavuus 925 kg, kokonaismassa 3 300 kg, vetomassa 1 000/750 kg, lava 147 x 147 cm
HINTA 70 556 euroa
Kiitämme
Totuudenmukaista toimintamatkanäyttöä
Kotimaista ruostesuojausta
Viiden vuoden takuuta
Moitimme
Lämmityslaitteen puutteita
Nelivedon puutetta
RDS-radion puuttumista