Liikenne- ja viestintäministeriö arvioi biopolttoaineita koskevan jakeluvelvoitteen kasvattamisen nostavan vuonna 2024 dieselin pumppuhintaa noin 24 sentillä litraa kohden vuoden 2023 tasoon verrattuna.
Asia selviää ministeriön uusiutuvien liikennepolttoaineiden käytön edistämiseen liittyvään esitysluonnokseen antamasta lausunnosta.
Lue lisää: Uunituore luku: Näin paljon bensiinin ja dieselin hinnassa on tällä hetkellä pelkkää veroa
Ministeriö arvioi lausunnossaan, että dieselin arvioitu hinnannousu mainittujen kahden vuoden välillä on ”varsin suuri”, ja ”se voi aiheuttaa kuluttajien ja yritysten keskuudessa ongelmia”.
Liikenne- ja viestintäministeriö korostaa kuitenkin lausunnossaan, että vuosien 2024-2030 korkeammat velvoitetasot ovat ”välttämättömiä riittävien päästövähennyksen aikaansaamiseksi”.
Korotusta on perusteltu pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen hallitusohjelman, ilmasto- ja energiastrategian sekä keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan tavoitteiden toteutumisella.
Lue lisää: Liikennepoistotilastoissa merkittävä käänne – vastaavaa ei ole tapahtunut yli kymmeneen vuoteen
Tuleva hallitus voi halutessaan muuttaa ensi vuoden jakeluvelvoitetta tai vaihtoehtoisesti kompensoida sitä jollain tavalla. Poliittinen pähkinä dieselin hinnannousun ja jakeluvelvoitteen suhteen on kuitenkin vaikea, sillä Suomea sitovat muun muassa kansallisista päästövähennyksistä jo tehdyt lupaukset ja sopimukset.