Toimitusjohtaja Oliver Blume sanoi maanantaina, että sähköistyksen ja e-polttoaineiden tuotannon rakentamisen välillä ei ole autonvalmistajien keskuudessa esiintynyt eriäviä käsityksiä.
Euroopassa käydään nyt kiivasta keskustelua siitä, sallitaanko polttomoottoreiden käyttö e-polttoaineilla vuoden 2035 jälkeen. Porsche on kaikista saksalaisista autonvalmistajista pontevimmin puhunut e-polttoaineiden puolesta. Porschen tavoitteena on se, että polttomoottoriautoja voitaisiin käyttää tulevaisuudessa lähes ilman Co2-päästöjä.
– Voimme säätää veropolitiikkaa tehdäksemme synteettisistä polttoaineista halvempia... ja politiikan pitäisi tukea investointeja, jotta (kuluttaja)hinnat olisivat houkuttelevia, Blume sanoi.
– Se on sen arvoista. En tiedä mitään muuta mahdollisuutta polttomoottoriautojen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi.
Lue lisää: EU kieltää polttomoottoriautojen myynnin ja rekisteröimisen – laki voimaan 2035
E-fuel on vedestä ja hiilidioksidista esimerkiksi tuulivoimalla kehitettävän sähkön avulla valmistettua synteettistä hiilineutraalia polttoainetta.
Saksa muodostaa yhdessä Puolan, Italian ja Bulgarian kanssa määrävähemmistön, joka pyrkii estämään polttomoottoreihin liittyvän lainsäädännön lopullisen hyväksynnän EU:n ministerineuvostossa.
Lue lisää: Ensitesti: Uusi Nissan Qashqai e-Power on kuin sähköauton säästöversio
Autoteollisuuden vastapuolella nähdään, että kyseessä on pelkkä harhautus, jonka avulla polttomoottoreiden puolestapuhujat pyrkivät saamaan jatkoa fossiilisille polttoaineille ja niitä hyödyntäville polttomoottoreille.