Uudistuksessa sähköautoille tuli uusia tarkastuskohteita.
– Mediassakin esillä ollut huoli siitä, että katsastuksen arvosteluperusteiden uudistuksen jälkeen pienikin vaurio sähköauton kotelossa voisi johtaa hylkäykseen, ei näyttäisi konkretisoituneen. Ensimmäisen kahden kuukauden aikana tästä syystä ei ole tehty yhtään hylkäyspäätöstä. Sähköautojen katsastusmäärät ovat vielä aika pieniä ja määrien kasvaessa tulevaisuudessa nähdään paremmin, miten vikojen arvostelu kehittyy. Tähän voi vaikuttaa esimerkiksi maahantuojien erityisohjeet omien merkkiensä kohdalta, tarkastaja Tatu Siivonen kertoo Traficomin maanantaina julkaisemassa tiedotteessa.
Lue lisää: Sähköauton akusto vaurioitui – vakuutusyhtiö korvasi huiman summan
Sähköautojen keski-ikä on Suomessa alhainen, mikä näkyy myös katsastusten määrissä. Vuonna 2022 katsastettiin 3 158 sähköautoa.
– Sähköautojen hylkäykseen johtavat viat ovat pääsääntöisesti samoja kuin kaikilla muillakin henkilöautoilla, pois lukien tietenkin päästöistä johtuvat hylkäyssyyt, Siivonen kertoo.