Täyssähköautojen osuus kasvaa voimakkaasti. Kolme vuotta sitten Suomessa ensirekisteröityjen täyssähköisten määrä oli 1 897, mutta viime vuoden lopussa niitä oli jo 14 530.
Autoalan Tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja ja LUT-yliopiston sähköisen liikenteen apulaisprofessori Lassi Aarniovuori uskovat sähköautojen suosion nopeaan kasvuun myös lähivuosina. Miten autoilusta veroja kantava valtio suhtautuu muutokseen?
Leaseplanin Tulevaisuuden käyttövoimat -videopodcastissa niin Kalenoja kuin Aarniovuorikin tuumivat, että seuraava tai sitä seuraava hallitus joutunee luopumaan sähköautojen verotuseduista.
Kalenoja ehdottaa kilometriperusteista tai vuosiverotusta.
– Kulutuspohjaiselle verotukselle on tarvetta, koska se ohjaa samalla ajoneuvojen käytön kautta energiasäästöä oikeaan suuntaan, Aarniovuori arvioi.
Asiantuntijat ottivat kantaa myös aika ajoin sähköautokeskustelussa väläyteltyyn energian riittämättömyyteen. Vaikka Suomen autokanta sähköistyisi lähes täysin, tarkoittaisi se Aarniovuoren mukaan noin 10–15 prosentin kasvua sähkönkulutukseen.
Latausverkosto on hänen mukaansa varsinkin Etelä-Suomessa jo riittävän tiheä. Haja-asutusalueilla ja pohjoisimmassa Suomessa kotilataus on välttämätöntä.
– Sähköä kyllä riittää ja kantaverkko kestää. Alueelliset sähkönsiirtoyhtiöt ovat jo aloittaneet varautumisen kapasiteetin kasvuun, ja verkkoja uusitaan kunnostustöiden yhteydessä. En usko, että tästä tulisi pullonkauloja sähköisempään autoiluun siirtymisessä, Aarniovuori kertoo.