Suuntamerkin antaminen saattaa unohtua, vaikka kaikille tuttu vilkun käyttö on liikenteen sujuvuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää. Ei saisi unohtua.
Tieliikenteessä edetään yhteisten sääntöjen pohjalta, mutta niistä ajoittain laistetaan. Tilastojenkin mukaan yksi yleisimmistä virheistä liikenteessä on vilkuttamatta jättäminen eli ilman suuntamerkin antamista kääntyminen.
Yksinkertaisen ja helpon aikeen ilmaiseminen laiminlyönti voi olla toisille liikenteessä operoiville todella raivostuttavaa, ja joskus jopa vaarantaa tieliikenneturvallisuuden.
”Käyttäkää hyvät ihmiset sitä vilkkua!”
Sen tietää myös yli 30 vuotta työnsä puolesta Suomen teitä kolunnut 68-vuotias Kari Suomalainen.
– Yritän aina ennakoida tieliikennetilanteita. Olen ajanut suomalaisteillä yli 30 vuotta ammattini vuoksi. Se, minkä erityisesti huomaa nykyisin liikenteessä on, että vilkun käyttö on yllättävän monella enemmän tai vähemmän hakusessa. Käyttäkää hyvät ihmiset sitä vilkkua! Ei laiskasti niin, että ensiksi jarrutetaan ja vasta sitten aivan viime tingassa kääntyessä laitetaan vilkku päälle, vaan hyvissä ajoin, niin että muut ehtivät reagoida aikeisiisi, Suomalainen parahtaa.
Suuntamerkin antaminen helpottaa huomattavasti liikennettä sujuvoittavaa ennakointia. Oikea-aikainen ja muut huomioiva suuntamerkin antaminen, eli vilkuttaminen, on nykyisin entistä tärkeämpää Suomessa varsinkin kiertoliittyminen eli puhekielessä ns. liikenneympyröiden yleistyessä kovaa tahtia. Liikenneympyrässä vilkun ajoissa päälle laittaminen lisää liikenneturvallisuutta, ja ennen kaikkea liikenne on sen myötä sujuvampaa.
Vilkku oikealle ympyrästä poistuttaessa
Liikenneympyrässä annetaan suuntamerkki aina oikealle: siis silloin, kun ympyrästä ollaan poistumassa. Tällöin muut näkevät, mikä on aikeesi, eivätkä jää esimerkiksi turhaan odottamaan, että ohitat heidät ympyrässä.
Hyvä muistisääntö liikenneympyrän väistämisvelvollisuudesta on se, että jos et ole varma ympyrään saapuessasi siitä, kumpi väistää, anna suosiolla tietä. Lähes aina ympyrään liitytään kärkikolmion takaa, eli väistämisvelvollisuus on viimeksi mukaan pyrkivällä.
Lue lisää: Kuorma-autoissa yleistynyt ominaisuus saa muut autoilijat painamaan kaasua
Sama, muut huomioiva suuntamerkin antaminen pätee muuallakin. Antamalla merkin ajoissa voit kertoa muille jo risteysaluetta lähestyttäessä, minne olet menossa. Toisten ja itsesi liikenne-ennakointi voi useimmiten perustua vain muiden antamaan tietoon.
Vilkku ei käytettäessä kulu millään tavalla merkittävästi – ja sitä paitsi sen käyttäminen on velvollisuus, ei optio.