Andorra
Nissan halusi todistaa keksineensä pyörän uudelleen sähköisellä nelivedollaan, jolle se on antanut nimeksi e-4ORCE. Samalla oli tilaisuus ajaa ensimmäistä kertaa nelivetoista Ariyaa, joka on juuri näinä päivinä tulossa Suomeen.
Tuntui vähän hämmentävältä lähteä Suomesta lunta etsimään Pyreneiltä. Tilaisuus korosti ehkä tahtomattaankin tarvetta siirtyä sähköautoihin ja vähentää hiilidioksidipäästöjä. Puolen asteen lämpötilan kohoaminen ei vaikuta Suomessa suurelta asialta, mutta vuoristoissa se tarkoittaa lumirajan muutosta sadoilla metreillä.
Hillitty on sana, joka kuvaa ohjaamon tunnelmaa. Osa käyttökytkimistä, kuten istuinlämmittimien toiminta on hankalasti kosketusnäytön kätköissä.
Sekä Ariyan että X-Trailin tuotepäälliköt korostivat testejä edeltäneessä lehdistötilaisuudessa turvallisuutta. Autot tuntuivatkin erittäin vakailta niin tiellä kuin radalla. Käytös äärimmäisen liukkaalla jääradalla ja lumella ajetussa pujottelussa oli miellyttävän johdonmukaista.
Lue lisää: Ongelmattomimmat automerkit paljastettiin – Lexus palasi ykkössijalle
Yhtenä tekijänä onnistuneessa kokonaisuudessa on Nissanin mukaan se, että etu- ja takapyörien välistä voimanjakoa mitataan peräti 10 000 kertaa sekunnissa. Reagointi onkin tehtaan mielestä moninkertaisesti nopeampi kuin perinteisessä nelivetojärjestelmässä. Koetun perusteella edustajien sanoja ei voi epäillä, ja samaa todisti myös Tekniikan Maailman talvivertailu ainakin X-Trailin osalta.
Nissan tarjosi samalla loistavan mahdollisuuden verrata sähköautoa polttomoottoriseen, sillä Ariyan lisäksi samankokoisessa uudessa X-Trailissa neliveto on toteutettu taka-akselille sijoitetulla sähkömoottorilla. Mitään mekaanista yhteyttä etu- ja takapyörien välillä ei ole, joten myös sisätiloja syövä kardaaniakselin vaatima keskikohouma on poissa.
Nissan Ariya ja X-Trail ovat korin kooltaan melkein yksi yhteen, ja voisivat kilpailla samoista ostajista, ellei huomioida voimalinjaa. Niinpä ajettavuutta oli mielenkiintoista verrata samoissa olosuhteissa. Oikeastaan suurin ero kaksikon käytöksessä tulee omamassasta. Ariyan ajoakku kasvattaa massaa, minkä huomaa niin radalla kuin tien epätasaisuuksissa.
Lue lisää: Vaihtoautoketju nostaa esiin joukon autoja, joiden kulutus on pientä ja huoltaminen halpaa
Yhtäkkiä X-Trail tuntui jääradalla melkein kuin pikkuautolta Ariaan verrattuna. Toisaalta massa toi Ariyalla ajamiseen leppoisuutta, mutta myös malttia vaaditaan enemmän sillä korjaukset onnistuvat hitaammin.
Hyvien säätöjen ja miellyttävän istuimen ansiosta ajajan paikalla viihtyy pitkään.
Liikkeellelähtöä kokeiltiin ylämäessä siihen pysähtyen. X-Trail lähti eteenpäin kunnioittavan pontevasti ja kuljettajan paikalla huomasi, miten tietokone arpoo miltä pyörältä saataisiin eniten eteenpäin vievää voimaa.
Ariyalla on sen verran massaa jokaiselle pyörälle, että se lähti lumisesta rinteestä kohti huippua melkein kuin kesällä asvaltilla. Kiihtyvyys oli hämmentävän rajua.
Lue lisää: Uutta bensakäyttöistä Nissania voi olla pian lähes mahdotonta löytää Euroopasta
Maantiellä X-Trail oli selvästi mukavampi etenkin terävissä kuopissa. Niissä Ariyan kokonaisuudessaan varsin hyvin toimiva jousitus joutui vähän antautumaan. Liikenteessäkin X-Trail jätti pienemmältä autolta vaikuttavan mielikuvan. Tosin lyhyt ajaja arvosti enemmän Ariyan lyhyttä keulaa, jonka ansiosta tie oli helpompi nähdä kuin X-Trailin aika massiivisen konepellin yli.
Nissan Ariyan tie Japanista jälleenmyyjille on ollut paljon pidempi kuin etukäteen oli tarkoitus, kun sekä pandemia että sirupula sotkivat aikataulun.
Nyt tuleva täydennys on kerrassaan mainio. Ensinnäkin e-4ORCEn kanssa on aina suurempi energiasisällöltään 87 kilowattitunnin ajoakku. Tehoa tulee nelivedon myötä 47 kilowattia lisää. Samalla kiihdytysaika nollasta sataan lyhenee melkein kaksi sekuntia.
Lue lisää: Ensitesti: Japanilaisvalmistajan uutuus on Renault valepuvussa – parhaat puolet hyödynnetty taiten
Kolikon toisella puolella on tietenkin hinta. Halvimmillaan Nissan Ariyan saa 51 400 eurolla, mutta jo etuvetoisena suurempi ajoakku nostaa hinnan 60 000 euroon. Neliveto on 4 100 euron lisäinvestointi. Kun pakettiin lisää paremman varustelun, kookkaammat 20-tuumaiset pyörät ja nappanahkaverhoilun, hinta nousee 71 100 euroon.
Neliveto varmistaa, että Ariya lähtee liikkeelle lumella melkein kuin kesäkelillä.
TEKNIIKKA
Nissan Ariya e-4ORCE Evolve
Ainoastaan pieni merkki takaluukussa paljastaa Ariyan nelivetoiseksi.
Moottori kaksi sähkömoottoria (etu ja taka) 225 kW (306 hv), 600 Nm Suorituskyky 0–100 km/h 5,7 s, huippunopeus 200 km/h Toimintamatka 500 km Latausnopeus vaihtovirtalataus 7,4/22 kW ei ilmoitettu, pikalataus, 130 kW (20-80 %) 30 minuuttia Ajoakku 87 kWh (netto) Voimansiirto A1, neliveto Mitat p 4 595, l 1 850, k 1 660 mm, akseliväli 2 775 mm, omamassa 2 300 kg, vetomassa 1 500 kg (jarrullinen), tavaratila 400 l Hinta 68 600 euroa