Uusi Peugeot 408 on katseenvangitsija – koeajon aikana moni jähmettyi tuijottamaan

Koeajo: Peugeot 408:n ladattava hybridiversio näyttää ja tuntuu hyvältä.

Ovatko korkeat korit jo katoamassa? Sulavalinjaisen Peugeot’n uutuuden saa bensiinimoottorilla sekä bensaa ja sähköä hyödyntävänä hybridinä. Tulossa on myös täyssähköinen versio.

26.2. 7:01

Kyllä sen huomasi helposti. Jalankulkijat hidastivat askeliaan, tarkastelivat, jotkut kääntyivät vielä kannoillaan katsomaan loittonevaa perää. Peugeot 408 on – jos ei katseenvangitsija, niin ainakin –  katseenkerääjä.

Uuden 408:n muotoilua on hiukan hankala pukea sanoiksi. Kuten isompi sisarmalli Citröën CX5 X, Peugeot 408 yhdistelee muotoilussaan eri korityylejä. Visuaalista vetovoimaa saattavat joidenkin silmissä lieventää vain muhkea takapuskuri ja C-pilarin yläosaan sijoitetut ”läpät”, joiden tehtävänä on vaikuttaa ilmavirtaukseen ja samalla piilottaa takaluukun mekanismit.

Lue lisää: Joko katumaasturit on nähty? Uusi Citroën C5 X tarjoaa kiinnostavan vaihtoehdon

Keula valoviiruineen näyttää tyylikkäältä.

Viimeksi mainitulla ratkaisulla takamatkustajien pääntilaa on saatu kasvatettua, mikä onkin tarpeen, sillä reunapaikalla istuvan ohimo saattaa hipoa koria.

C-segmentin autoksi 408 on silti tilava. Varsinkin takaistuimella jalkatilaa on runsaasti. I-cockpit-ohjaamossa noudatetaan merkin nykymeininkiä pientä rattia myöten. Kaksiosaisen keskinäytön alapaneelin pikanäppäinvalikko ja sen alle järjestelty painikerivistö tuntuvat käytännöllisiltä ratkaisuilta.

Peräpäässä huomio kiinnittyy reilusti ulkonevaan takapuskuriin. Hyvä vai huono? Ei se autoa pilaa.

Ajoasentoa pitää ennen liikkeellelähtöä hakea hetken pitempään kuin merkin muissa malleissa, jotta pienen ratin optimaalinen asetus ja näkyvyys mittaristoon ovat yhtä. Lisävarusteiset ergonomisesti muotoillut ja AGR-sertifioidut istuimet antavat arkiajossa erinomaisen tuen. Miellyttävältä joka tilanteessa tuntuva ohjaus on säädetty nopeaksi ja alusta pikemmin tuntuvaksi kuin veltoksi.

Jostain syystä uudessa 408:ssa ratin ja istuimen säätäminen optimaalisiin asentoihin vie enemmän aikaa kuin merkin muissa i-Cockpit-ohjaamoissa. Koska mittaristoa katsotaan ohjauspyörän yli, ratin yläosa peittää helposti mittariston alanäkymän.

Ergonomisesti muotoiltujen istuimien hankintaa voi suositella.

Kolmesta 408:n voimalinjasta IS:n koeajossa oli ladattava hybridi suuremmalla moottorivaihtoehdolla: 1,6-litraiseen, nelisylinterisen turbomoottorin lisänä on 110-hevosvoimainen sähkömoottori 12,4-kilowattituntisella akulla. Yhteisteho on 224 hevosvoimaa. Automaattivaihteistosta löytyy kahdeksan pykälää.

OK? Mittari tiedustelee, onko 20 km/h (tässä tapauksessa) vakionopeudensäätimelle oikea asetus. Ei sentään.

Keskinäytön toiminallisuus ilahduttaa.

Ajaessa valtasi useammin kuin muutaman kerran tunne sulavasti toimivasta ja hyvin miellyttävästä voimalinjasta. Onko Peugeot’n ajaminen ollut ennen näin mukavaa?

Auton sisään kantautuva äänimaailma on polttomoottoriajossakin hillitty. Se onkin paikallaan, sillä talviolosuhteissa 12,4 kWh:n ajoakku tyhjenee noin 30 kilometrin jälkeen. Oman veronsa vievät tietenkin käytössä ollut istuimen lämmitys ja 20 celciuksen sisälämpötilan pito. Otollisissa olosuhteissa 408 tarjoaa 64 kilometriä hiljaista sähköajoa.

Kun sähkö on käytetty minimiin, bensiiniä kuluu lumisessa maisemassa seuraavan sadan kilometrin aikana auton painon ja kokoluokan huomioiden tavanomaiset seitsemisen litraa.

Koeajoauton hinta lisävarusteineen kipuaa 52 824 euroon. Laajaa vakiovarustelua parempaan Allure Pack -tasoon kuuluvat muun muassa risteävän liikenteen varoitus, katvehälytin, pysäköintitutka edessä, avaimeton lukitus, 19-tuumaiset kevytmetallivanteet ja laminoidut etusivulasit.

Lataushybridimallissa tavaratilaa kutistaa tavalliseen tapaan akusto. Tilaa on silti 471 litraa. Bensiinimoottoriversiossa litroja on 536.

Peugeot 408 on lataushybridinä mielenkiintoinen ja näyttävä auto. Jos merkki miellyttää ja seuraava askel eli siirtyminen täyssähköön on ruksattu vuosikalenteriin, tuleva e-408 voi olla vastaus mielitekoihin.

Lue lisää: Peugeot avaa Suomessa uuden nettikaupan – ”Kuluttajien käyttäytyminen onkin muuttunut”

Lue lisää: Juuri esitellyllä sähköauto­uutuudella on merkittävä etu Suomessa kilpailijoihin nähden

Tekniikka

Peugeot Allure Pack Hybrid 225 EAT8-automaatti

MOOTTORI R4, turbo, 1 598 cm3, 132 kW (180 hv)/6 000 r/min, 250 Nm/1 750 r/min + sähkömoottori vaihteistossa 81 kW (110 hv)/2 500 r/min, 320 Nm/500-2 500; hybridijärjestelmä 165 kW (225 hv), 360 Nm

SUORITUSKYKY 0–100 km/h 7,8 s, huippunopeus 233 km/h

AJOAKKU litiumioni 12,4 kWh, sisäinen laturi 7,4 kW (1-vaihe), kotilatausaika 3 h 45 min (16 A)

Toimintamatka sähköllä 64 km

KULUTUS 1,2 l/100 km, bensiini

CO2-PÄÄSTÖT 26 g/km

VOIMANSIIRTO A8, etuveto

MITAT p 4 687, l 1 848, k 1 478 mm, akseliväli 2 787 mm, omamassa 1 781 kg, vetomassa 1 400/750 kg, tavaratila 471–1 545 l, tankki 40 l

HINTA 50 419 euroa

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?