Toyota on saanut paljon kritiikkiä bZ4X-mallin toimintamatkasta, joka on huomattavan lyhyt kylmällä säällä verrattuna virallisiin mittausarvoihin.
– Kulutus on mahtava pettymys, kirjoitti ruotsalaisen Vi Bilägare -lehden testikuljettaja Calle Carlquist hiljattain.
– Minä en voi ottaa autoa, jonka toimintamatka on niin lyhyt, Harald Olsen Gjøvikistä sanoi Motorille.
– Meille kerrottiin sekä mainostekstissä että -videossa autosta, joka selviytyisi erinomaisesti Norjan talvi-ilmastossa, ja jonka toimintamatkan hävikki olisi paljon pienempi kuin muilla sähköautoilla, kertoo Motorin haastattelema norjalainen ostaja.
Toinen bZ4X:n omistaja yritti aluksi myydä autoaan, mutta kuvailee sitä "myymättömäksi" käytettynä.
Norjan Toyota-maahantuoja ei halua kertoa, kuinka moni on perunut tilauksensa tai yrittänyt peruuttaa ostoksensa saatuaan auton.
Lue lisää: Toyota veti viime hetkellä sähköautonsa pois suuresta toimintamatkatestistä
Norjan Autoliiton hiljattaisessa testissä etuvetoinen Toyota bZ4X pääsi 323 kilometriin 503 kilometrin sijasta. Toyota veti viime hetkillä ennen testiajoa suurempikulutuksisen nelivetomallinsa pois.
Merkin norjalainen pr-päällikkö Espen Olsen pahoitteli Motorille, ettei asiakkaille ole kerrottu tarpeeksi hyvin auton ominaisuuksista Norjan talviolosuhteissa.
– Tällä hetkellä otamme vastaan peruutuksia, jos auto ei sovi asiakkaille, Toyota myöntää.
Tähän mennessä Norjassa on rekisteröity 1 140 uutta Toyota bZ4X -autoa. Sisarmalli Subaru Solterraa on rekisteröity 430 kappaletta.
Lue lisää: TM varoittaa sähköautoilijoita vaihtamasta talvirenkaita itse – uhkana todella kalliit vauriot
– Edes me maahantuojana emme myynnin alkaessa tienneet, mikä on bZ4X:n ajoakun nettokapasiteetti, tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen kertoo.
Myös Suomessa bZ4X-asiakkaat ovat peruneet tilauksiaan. Toyota Auto Finland ei kerro tarkkoja perumislukuja, mutta vahvistaa määrän olevan kuitenkin poikkeuksellinen.
– Selvästi enemmän kuin mitä tavanomainen taso on. Toimintamatka- ja latauspalaute on otettu meillä vakavasti, ja ensimmäinen päivitys autoon on jo tulossa, tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen kertoo.
Karvisen mukaan Toyota teki virheen, kun lähti markkinoimaan autoa alussa ajoakun brutto- eikä nettokapasiteetilla.
– Edes me maahantuojana emme myynnin alkaessa tienneet, mikä on bZ4X:n ajoakun nettokapasiteetti. Nyt tiedämme ja myös pidämme huolen, että asiakkaatkin tietävät.
Lue lisää: Näin paljon kylmä sää vie kilometrejä sähköauton toimintamatkasta
Lue lisää: 29 sähköautoa talvitestissä – kolmella valtamerkillä toimintamatka sukelsi jopa yli kolmanneksen
Lue lisää: Koeajossa Toyota bZ4X – kilpailukykyinen sähköauto, jonka akkuun liittyy kysymyksiä herättävä puute
Lue lisää: OMG! Toyotaan tulee täysin sähköinen ohjaus
Lue lisää: Onko Subarun uutuus vain Toyota-kopio? IS otti selvää