Raskaat sähköautot eivät ole hyväksyttäviä, sanoo Dacian myyntijohtaja. Romanialaiseksi halpismerkiksi kutsutun Dacian markkinoinninnista ja myynnistä vastaava johtaja Xavier Martinet korostaa, että Dacia keskittyy autojensa painon vähentämiseen, erityisesti myymällä niitä vain "olennaisilla" varusteilla, brittiläinen Autocar kertoo.
Lue lisää: Ovatko sähköautot jo liian raskaita? ”Pelkkä akkupakkaus painaa Honda Civicin verran”
– Jos olemme tosissamme päästöjen vähentämispyrkimyksissä, ylipainoa ei pitäisi hyväksyä.
– Se on filosofia, jonka olemme osoittaneet 975 kiloa painavalla Spring-mallillamme. Se on auto, jolla ajetaan keskimäärin 40 kilometriä päivässä keskinopeudella 29 km/h. Ei ole tarvetta suureen ja painavaan akkuun eikä tehokkaaseen moottoriin.
Pelkistys näkyy täyssähköisessä Springissä, jossa on kangasistuimet ja radio. Kosketusnäytön saa mukaan korkeammissa varustetasoissa, Insideevs-sivuto kertoo. Saksassa hinnat alkavat alle 15 000 eurosta.
– On sulaa hulluutta antaa ihmisten rakentaa kahden tai kolmen tonnin painoisia autoja, joissa yksi henkilö matkaa reilut 50 kilometriä päivässä.
Lue lisää: IS ajoi Mercedes-Benzin uudella tila-autolla – onpa komea ilmestys!
Lue lisää: Rikkaat ostivat kilvan ns. ökyautoja – tulos todella näkyi kahden valmistajan kassassa
Onko Dacia viemässä tätä filosofiaansa pidemmälle ja tuomalla mahdollisesti kilpailijan Smartille ja Citroën Amille, kaksipaikkaisille kaupunkiautoille, Autocar kysyy.
– Tässä pirstoutuneessa maailmassa ei ole yhtä vastausta liikkuvuusratkaisuihin. Seuraavien 20 vuoden aikana näemme enemmän muutosta kuin viimeksi kuluneen sadan vuoden aikana. Jokaisen on toimittava vahvuuksillaan, ja jos yritämme kopioida toisiamme, tuloksena on vain huonoja kopioita.