Grazin teknillinen yliopisto Itävallassa on testannut jälleen lataushybridejä todellisissa ajo-olosuhteissa ja saanut kokeiden perusteella tuloksen, jonka mukaan lataushybridiautoille ilmoitetut kulutuslukemat eivät edelleenkään pidä tosielämässä paikkansa.
Tuoreimmassa testissä olivat mukana ladattavat bensiinihybridit BMW 330e xDrive, Peugeot 308 PHEV sekä Renault Megane E-Tech Hybrid.
Täyteen ladatuilla testiautoilla ajettiin ensin vakioitu taajamareitti, jossa ajonaikaiset päästöt mitattiin suoraan pakoputkesta. Mitatut päästöluvut olivat osin jopa huomattavasti korkeammat kuin valmistajien ilmoittamat laboratoriotesteihin perustuvat WLTP-arvot.
Lue lisää: Mazda vihdoin pistokehybridinä – koeajo paljasti monta yllätystä
Heikoimmin päästötestissä selvisi BMW, joka tuotti ilmoitetun WLTP 36 g/km:n sijasta yli kolminkertaiset päästölukemat. Renaultissa luvatut 30g/km:n WLTP-päästöt ylittyivät 67 ja Peugeotissa (WLTP 33 g/km) 22 prosentilla.
Kun sama reitti ajettiin uudelleen lataamattomilla autoilla, kulutus ja päästöt nousivat jopa 5–7 kertaa suuremmiksi kuin valmistajien kuluttajille ja viranomaisille ilmoittamat WLTP-testisykliin perustuvat lukemat.
Lue lisää: Aito maasturi töpselivirralla, eli koeajossa Land Rover Defender P400e HSE
Grazin yliopisto suoritti vastaavan testin viimeksi vuonna 2020, jolloin testattujen BMW X5.n, Volvo XC60:n ja Mitsubishi Outlanderin todelliset päästöt ylittivät ilmoitetut järjestyksessä 28, 62 ja 89 prosentilla.
Tutkimusraportti suosittelee eurooppalaisille viranomaisille lataushybridiautojen päästöpohjainen verotuksen ja muun sääntelyn perustamista jatkossa autojen todellisiin, ei virallisiin eli WLTP-normin mukaisiin päästölukemiin.