Teslan omistaja piti myyjän vaatimaa noin 5 700 euron käyttöhyötykorvausta kohtuuttomana. Kauppaa ei siten purettu, mutta ratkaisu löytyi kuluttajariitalautakunnasta.
Seitsemän vuotta liikenteessä ollut Tesla Model S maksoi ostajalleen 55 239 euroa. Sähköautolla kilometrikustannukset pysyvät kurissa, kuulee sanottavan. Käytetyn Teslan hankkinut joutui kuitenkin nieleskelemään, kun tavoitteli kaupan purkamista ja sai tietää korvauksesta.
Joensuun seudulla asuva mies oli vajaassa neljässä kuukaudessa ajanut autollaan noin 19 000 kilometriä. Kaupan solmimisen aikaan viime vuoden maaliskuussa auton mittarissa oli km-lukema 103 000.
Kaupan purkamisen kuluttaja nosti esille, kun hän vaati myyjäliikkeeltä ilmastoinnin ja vesivuodon korjaamista.
Ilmastointia oli huollettu kohta kaupanteon jälkeen, muttei se toiminut vielä kesäkuussakaan. Omistajan harmia lisäsi jalkatilaan kertyvä vesi, joka pääsi sisätilaan kattoikkunasta.
Ilmastoinnin korjaus olisi maksanut ulkopuolisen korjaamon kustannusarvion mukaan 3 898 euroa. Vuotava ikkuna tulisi tiiviiksi 173 eurolla.
Lue lisää: IS otti kohutun ”kansanmallin” koeajoon – autopesulinjalla koettiin melkoinen yllätys
Osapuolet yrittivät löytää sopua. Keskisuomalainen myyjäliike hyväksyi kaupan purkamisen, jos ostaja maksaisi 0,30 euroa käyttöhyötyä kilometriltä.
Esitys oli omistajan mielestä kohtuuton. Hän piti oikeana korvauksena 0,10 euroa kilometriltä, joka olisi tarkoittanut 1 900 euroa.
Käytössä auto kuluu, mikä on luonnollistakin. Jos omistaja olisi suostunut myyjäliikkeen ehdotukseen, olisi liike kuitannut koko remontin 5 700 euron käyttöhyötykorvauksella.
Kun myyjä ei suostunut Teslan omistajan ehdotukseen, vei omistaja asiansa kuluttajariitalautakuntaan.
Myyjäliike totesi, että kuluttaja ilmoitti ilmastoinnin toimimattomuudesta noin kuukausi kaupan teon jälkeen. Ilmastointi saatiin kuntoon huollolla.
Kolmen kuukauden kuluttua ilmastointi reistaili jälleen. Myyjäliikkeen mukaan etätoimintona selvisi, että olisi vaihdettava jäähdytinnestepumppu, ilmakanavien säätimiä ja lauhdutinkennoja.
Kuluttajariitalautakunta totesi, että Tesla oli vikaantunut ajomäärään nähden epätavallisen nopeasti ja autossa oli virhe kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla.
Virhe oli niin olennainen, että kuluttajalla oli oikeus purkaa kauppa.
Lautakunta katsoi, että käyttöhyödystä kuluttajan on maksettava myyjälle kohtuullinen korvaus. Käyttöhyöty määräytyy auton kauppahinnan ja kuluttajan ajamien kilometrin perusteella.
Käyttöhyödyksi tässä tapauksessa lautakunta arvioi 0,30 euroa kilometriltä.
Lautakunta antoi kaksi ratkaisuehdotusta: myyjäliike purkaa kaupan ja palauttaa kauppahinnan vähennettynä käyttöhyödyllä tai myyjä korjaa virheen niin, että kuluttajan maksuosuudeksi jää enintään tuhat euroa.
Lautakunta ratkaisi asian joulukuussa.