Autolehden jättiselvitys – tässä ovat luotettavimmat sähköautot

Parhaan tuloksen vei halpa Leaf, huonoimman taas paljon kalliimpi Tesla Model S.

Halvimmat Nissan Leafit irtoavat tällä hetkellä noin kymppitonnilla. Vanhempien Leafien ongelma on lyhyt toimintamatka, mutta toisaalta vain reilu yhdeksän prosenttia Leaf-autoilijoista ilmoitti erilaisista vastaan tulleista vioista. Kuvassa Nissan Leafin toista sukupolvea edustava malliversio.

Brittiläisen What Car? -lehden vuosittaisessa luotettavuustutkimuksessa haastateltiin tänä vuonna lähes 25 000 autonomistajaa, joilta kysyttiin erityisesti sitä, oliko heidän käytössään olleissa ajoneuvoissa ollut kahden edellisen vuoden aikana vikoja.

Lue lisää: EU päätti sähköautojen pikalatauspykälistä – tässä ovat kilometrirajat ja muut uudet määräykset

Vioista kärsineiltä kysyttiin lisäksi, kuinka nopeasti auto korjattiin ja kuinka paljon korjaaminen maksoi.

Kaikkiaan sähköautot saavuttivat luotettavuusarvon 90,9 %, eli yleisesti ottaen yli yhdeksän kymmenestä sai täyssähköautoilla ilman vikahuolia.

Lue lisää: Teslan pikalataushinnat ovat nousseet – hintataso Suomessa karannut jo yli 70 senttiin/kWh

Luotettavimmaksi täyssähköautoksi osoittautui Nissan Leaf, joka sai peräti 98,6 % tuloksen.

Huomioitavaa tosin on, että huipputulos koskee vain niitä Leafeja jotka olivat tuotannossa vuosina 2011–2019. Vuoden 2019 jälkeen valmistetut Nissan Leafit sen sijaan saivat 89,7 % tuloksen – pääasiassa siksi, että autoista löytyi jonkin verran sähkö-, jousitus- ja jarruvikoja.

Toiseksi rankingissa tuli kiinalainen MG ZS (2019–), joka sai tulokseksi 96,5 %.

Lue lisää: Yksi merkki hallitsee käytettyjen sähköautojen kauppaa

Kolmanneksi puolestaan kiri niin ikään kohtuuhintainen käytetty, eli Volkswagen e-Golf (2013-2020, luotettavuusprosentti 94,7).

Eniten e-Golfeissa oli ongelmia infotainment-järjestelmässä sekä sähköissä.

Vähiten luotettavaksi autoksi nousi puolestaan Tesla Model S (2014->), jonka luotettavuus oli 78,9 %.

Eniten ongelmia isoissa Tesloissa oli korissa, tietoviihdejärjestelmässä, sisäverhoilussa, voimalinjaan liittymättömissä sähköissä sekä jousituksessa.

Lue lisää: TM varoittaa sähköautoilijoita vaihtamasta talvirenkaita itse – uhkana todella kalliit vauriot

Kolme neljäsosaa Teslojen korjauksista tehtiin ilmaiseksi, mutta jotkut omistajat joutuivat maksamaan korjauksista tuhansia euroja ja yli puolet autoista oli korjausten vuoksi poissa käytöstä yli viikon.

Monien pelkäämiä kalliita ajoakkuvikoja sähköautoissa oli kuitenkin tutkimuksen mukaan vain minimaalisen vähän.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?