Hinaus­auton kuljettajan kuolema järkyttää alaa – kuski kertoo ”keltavaloinflaation” tekevän työstä hengen­vaarallista

Hinausauton kuljettaja menehtyi työtehtävissä torstaina Jyväskylässä Nelostiellä.

Hinausalalla toimiva kuljettaja kertoo alan vaarallisista oloista. Arkistokuva.

18.11. 19:24

Jyväskylän hinausauton kuljettajan hengen vienyt peräänajo on pääkaupunkiseudulla toimivan hinausauton kuljettajan mielestä jäävuoren huippu. Vähältä piti -tilanteita sattuu hänen mukaansa lähes viikoittain.

– Hinausalalla on tällä hetkellä yleinen ongelma se, että autoilijat eivät yhtään hidasta onnettomuuspaikalla eikä varsinkaan sellaisella paikalla, jossa ei ole viranomaista paikalla.

– Sen kun painetaan vain menemään puhelin naamalla ilman järjen häivää. Kuka kirjoittelee viestejä, kuka selaa TikTokia, kuka katselee videoita.

Jyväskylässä menehtynyt kuljettaja on hänen tutun tuttunsa.

Lue lisää: Vakava onnettomuus Jyväs­kylässä – hinaus­auton ulko­puolella seissyt kuljettaja kuoli

Jyväskylässä hinausauton kuljettaja menehtyi työtehtävissä torstaina Nelostiellä. Hän oli noutamassa ojaan päätynyttä peräkärryä, kun rampista alas tullut henkilöauto törmäsi hinausautoon ja auton vieressä seisoneeseen kuljettajaan.

Henkilöauton kuljettajaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta. Alkoholilla ei ole poliisin mukaan osuutta asiaan, eikä ylinopeutta epäillä.

Pääkaupunkiseudulla vaikuttava hinausauton kuljettaja muistelee, että Suomessa oli samantapainen onnettomuus vuonna 2015, jossa hinausauton kuljettaja menehtyi työtehtävissä.

Hämeenkyrössä hinausauton kuljettaja oli valmistelemassa aiemmin tieltä suistuneen auton nostoa, kun hän jäi sivuluisuun lähteneen pakettiauton alle.

Yksi suuri ongelma pääkaupunkiseudulla toimivan kuljettajan mielestä on keltavaloinflaatio.

– Kun havaitaan keltaisia huomiovaloja liikenteessä, ei välitetä siitä yhtään. Ja kun nähdään sinisiä valoja, se on kokenut samanlaisen inflaation tässä vuoden aikana.

Jos moottoritiellä näkyy keltaisia valoja, sillä ei hinausauton kuljettajan mielestä ole minkäänlaista vaikutusta autoilijoiden käyttäytymisen. Autoilijat eivät vaihda kaistaa eivätkä laske nopeutta.

– Painetaan vain ihan samalla tavalla menemään. Pahimmassa tapauksessa onnettomuuspaikalla painetaan kaasua, että päästään oikein vauhdilla ohi.

Pääkaupunkiseudulla vaikuttava kuljettaja kertoo, että alalla on keskusteltu, mitä asioiden parantamiseksi voisi tehdä.

Yksi mahdollisuus olisi suoja-auton käyttö. Suoja-auto on toinen auto, jonka voisi ottaa hinaustehtävälle mukaan varoittamaan muita tienkäyttäjiä.

Tällä hetkellä mikään laki ei velvoita hinaustehtävissä suoja-auton käyttöön.

YIT ja Destia joutuvat työtehtävissä käyttämään suoja-autoa riskialttiissa paikoissa, mutta hinausautoille ei ole vastaavaa pykälää.

Tapaus on järkyttänyt koko alaa.

Suomen hinausyrittäjien hallituksen jäsen Veli-Matti Jalonen kertoo, että kaikkien Suomen hinausautojen on tarkoitus pysähtyä ensi maanantaina kello 12 turvalliseen paikkaan ja laittaa hälytysvalot päälle.

Samalla menehtyneen kuljettajan muiston kunniaksi sytytetään kynttilä.

– Haluamme herättää jokaisen autoilijan ajatukset tähän, Jalonen sanoo.

– Mukana ovat kaikki hinausautoketjut. Meitä on 150 yrittäjää ja jokaisella on keskimäärin kaksi autoa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?