TM varoittaa sähköautoilijoita vaihtamasta talvirenkaita itse – uhkana todella kalliit vauriot

Sähköautojen esiinmarssi näkyy myös renkaanvaihtoon liittyvissä kysymyksissä.

Tekniikan Maailman mukaan sähköauton ajoakku saattaa vaurioitua, mikäli tunkkaaminen ylös tapahtuu väärästä kohdasta tai esimerkiksi vääränlaisella tunkilla.

24.10. 11:27

Sähköauton pohjassa oleva ajoakku voi rikkoutua, mikäli sähköauto nostetaan renkaanvaihdon yhteydessä ilmaan väärästä nostokohdasta tai muuten väärällä tavalla, varoittaa Tekniikan Maailma.

Vääntyneen tai muulla tavoin rikkoutuneen ajoakun korjaushinta voi pahimmillaan olla olla jopa kymmeniä tuhansia euroja.

Lue lisää: Ranskalainen auton­valmistaja rakentaa oman latausverkostonsa moottoriteiden varsille

TM kertoo pohtineensa sähköauton tunkkaamisen aiheuttamaa ajoakun rikkoutumisriskiä perusteellisesti ja tulleensa toistaiseksi siihen tulokseen, ettei varmaa vastausta riskeistä vielä tiedetä.

”Emme todellakaan kehota kokeilemaan asiaa. Voi nimittäin tulla aika kallis lasku”, lehti kirjoittaa sähköauton nostamisesta tunkilla itse.

Lue lisää: Poliisiylitarkastaja kertoo HS:lle, mikä autoilijaporukka ajaa Suomessa muita kovempaa

Jos sähköauton kuitenkin tunkkaa renkaanvaihdon yhteydessä itse ilmaan, on oikea nostokohta ja -tapa selvitettävä ehdottomasti omistajan käsikirjasta tai muusta luotettavasta lähteestä, kuten esimerkiksi valmistajan hyväksymästä korjausoppaasta.

Merkitystä voi olla muun muassa tunkin nostotyynyn mallilla ja muodolla sekä tyynyn sovittamisella oikeaan nostokohtaan.

Selvää ei myöskään ole se, osaavatko kaikki renkaanvaihtoalan yritykset nostaa sähköauton ilmaan oikealla tavalla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?