Erinomaisen tutusti – IS:n koeajossa upouusi Fiat Scudo

Koeajo: Fiat Scudo on korvannut Talenton ja päätynyt jälleen tuttuun yhteisleiriin.

Fiatin myötä eurooppalaisen Stellantis-yhteistyöpakettiauton saa tätä nykyä jo viidellä(!) eri keulamerkillä varustettuna.

Jotain vanhaa, paljon yhteistä ja tavallaan vähän uuttakin.

Suunnilleen näin voi kuvailla Fiatin pakettiautouutuus Scudoa, joka on hiljattain saatu myös Suomeen.

Scudo näyttää ja tuntuu jo heti ensivilkaisulta hyvin tutulta, mikä ei ole ihme.

Auto kun on käytännössä täysin sama kuin Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Toyota Proace ja Opel Vivaro.

Kaikki mainitut autot tehdään siis samassa tehtaassa ja suurimmat ulospäin näkyvät erot löytyvät keulamaskista sekä sitä koristavasta logosta.

Sivuovesta sopii myös niin sanottu eurolava, kunhan se viedään sisään kapea sivu edellä.

Fiatin tapauksessa yhteistyöpakussa sinänsä ei ole mitään uutta, sillä myös aiempi Scudo (joka oli Fiatin valikoimissa peräti parikymmentä vuotta, vuodesta 1996 vuoteen 2016), oli samaa tavaraa Citroën Jumpyn, Peugeot Expertin ja myöhemmin myös Toyota Proacen kanssa.

Scudon seuraaja- ja edeltäjämalli Fiat Talento, millä nimellä tonniluokan Fiat-pakua kutsuttiin vuosien 2016-2022 välissä – oli puolestaan uudelleennimetty Renault Trafic.

Sisusta on varsin kovamuovinen, mikä ei ole perustason pakettiautossa mikään ihme.

Edellä mainittu litania auttaa ymmärtämään Scudon auton ominaisuuksia, jotka ovat työkalumaisen tuttuja ja jotka voi pitkälti lukea myös sisarmalleja koskevista lukuisista jutuista.

Lue lisää: Koeajossa Toyotan suurin täyssähköinen pikkubussi – pehmeä ja mukava työpeli, mutta kova kulutus moottoritiellä rassaa

Takapariovien ja oikeassa kyljessä sijaitsevan liukuoven takaa löytyy tavaratila, jonka vetoisuus lyhytkorisessa 5,8 ja pitkäkorisessa 6,6 kuutiometriä.

Tavaratilassa erikoisuutena on ohjaamoon aukeava luukku, jonka ansiosta Scudolla voi kuljettaa myös ruuman peruspituusmittaa pidempää tavaraa kuten putkia tai lautoja.

Scudon tavaratila on hiukan vajaan 1,4 metriä korkea ja kantaa malliversiosta riippuen noin 1 000-1 350 kg:aa painavan kuorman.

Kuljettajaergonomian osalta Fiat Scudo on – edelleen sisarmalliensa tapaan –  pakettiautoksi asiallisen nykyaikainen.

Kolmen istuttavan konttorin keskipaikka on tosin ahtaahko ja siten enemmän tilapäiskäyttöön sopiva. Säilytystilaa on hyvin.

Ajettavuudessakaan eroja ei ole, eli Scudokin on ranskalais-italialaisen mukavuuspainotteinen.

Lue lisää: Autojätti alkaa rahdata Venäjältä kolmea valtamerkkiä Länsi-Eurooppaan

Kevyesti pyöriteltävän Scudon tuttu kaksilitrainen turbodiesel on varsin energiatehokas, eli autolla pääsee matka-ajossa jopa noin kuuden litran keskikulutukseen. Nelivetona autoa ei sisarmallien tapaan saa – ei ainakaan vielä.

Koeajon jälkeen eniten pinnalle nousee taas vertailu kilpailijoihin. Miksi juuri Scudo, miksi ei vaikkapa vastaavaa pösöä tai tojotaa?

Nokkela ohjaamoluukku lisää auton monikäyttöisyyttä selvästi. Luukusta mahtuvat läpi esimerkiksi normaalikokoiset tikkaat.

Tämän kysymyksen ratkaiseminen jää ostajien omille harteille, sillä sisarpakujen erot löytyvät lopulta kunkin merkin mukanaan tuomista takuu- ja huoltopalveluista, hinnaston pienistä hinta- ja varuste-eroista sekä tietenkin brändistä.

Eli siitä autokaupan syövereihin hukkuvasta pienestä kohinasta, josta ei voi ennen pöydällä olevia tarjousasiakirjoja sanoa sen paremmin juuta kuin jaatakaan.

Lue lisää: Fiatin seuraavassa sähköautossa paikat jopa kahdeksalle

Uuden tonnipakun ostajan kannalta Fiatin mukaantulo peliin on kuitenkin yksiselitteisesti hyvä asia, sillä kilpailutukseen on taas tarjolla yksi merkki lisää.

Lue lisää: Ottaako kallis polttoaine päähän? Näin voit säästää dieselauton kuluissa jopa satasia per vuosi

Lue lisää: Vuoden pakettiauto -palkinnon voittaja etenee sähköllä

Fiat Scudo 2.0 Multijet3 145 hv MT Standard

Moottori R4, turbo, 1 997 cm³, 106 kW (145 hv)/3 750 r/min, 340 Nm/ 2 000 r/min

Suorituskyky 0–100 km/h ei ilm., huippunopeus ei ilm.

Kulutus 7,1 l/100 km Diesel

CO2-päästöt 185 g/km

Voimansiirto M6, etuveto

Mitat p 4 959, l 1 920, k 1 881 mm, akseliväli 3 275 mm, omamassa 1 728 kg, tankki 69 l

Hinta 38 990euroa

Kiitämme

Yllättävän pientä kulutusta maantiellä

Perushyvää arkiajettavuutta

Moitimme

Nelivetovaihtoehdon puuttumista

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?