Nastat vai kitkat? Tältä näyttävät leasingfirman vahinkotilastot

Niin nastoilla kuin kitkoillakin on vannoutuneet kannattajansa. Mutta mitä sanoo tilasto?

Kitkarenkailla ajavat arvostavat tyypillisesti ajomukavuutta ja hiljaisuutta. Yksi tärkeä kitkarenkaan etu on myös se, että kausivaihdon voi aikatauluttaa joustavasti. Nastarengasautoilijat taas tutkivat enemmän kalenteria ja sääennusteita.

4.10. 7:00

Rengassesonki on alkamassa, ja moni miettii, pitäisikö alle valita nastat vaiko kitkat.

Autoleasingyritys Leaseplan on käynyt läpi leasingautojen vahinkotilastoa ja vertaillut, löytyykö kitkarenkaiden ja nastarenkaiden väliltä selviä eroja talviajan vahingoissa.

– Edellisenä talvena kitkarenkailla tapahtui noin 26 prosenttia vahingoista ja nastoilla noin 74 prosenttia. Viime vuonna luvut olivat noin 31 prosenttia ja 69 prosenttia. Vahinkojen määrät ovat kuitenkin olleet hyvin suhteessa rengastyypin yleisyyteen, kitkarenkailla ajettujen vahinkojen osuus kasvaa suurin piirtein samassa tahdissa kuin kitkarenkaitten osuus autokannassa kasvaa, kertoo analyytikko Anton Holmström.

Nastarenkaat ovat edelleen suosituin vaihtoehto työsuhdeautoissa, mutta yhä useampi valitsee uuteen autoon kitkarenkaat.

Lue lisää: Tiedätkö milloin talvirenkaita on tänä vuonna käytettävä? Tämä toimenpide kannattaa tehdä jo nyt

Leaseplanin mukaan sen tilastosta voi lyhyesti todettuna päätellä, ettei rengastyypillä ole suoraa yhtäläisyyttä vahinkojen määrään.

Holmström ja yhtiön vakuutuspäällikkö Mika Väisänen toteavatkin, että ajo-olosuhteilla ja kelin mukaisella ajotyylillä, eli siis kuljettajalla, on eniten merkitystä turvallisessa ajossa.

– Tärkeää on myös katsoa, että renkaat ovat kunnossa ja tarkistaa renkaiden ilmanpaineet säännöllisesti, miettii Väisänen.

Leasingautojen renkaat tarkastetaan kausisäilytyksen aikana tai viimeistään vaihdon yhteydessä – ja tarvittaessa myös uusitaan.

Peruserona kitka- ja nastarenkaiden välillä voi pitää sitä, että nastat pitävät edelleen paremmin jäisellä tiellä. Nastarenkailla jarrutusmatka on jäällä puolestaan lyhyempi. Kaikilla muilla pinnoilla, mukaan lukien lumella, uusimmat pohjoisiin olosuhteisiin suunnitellut kitkarenkaat pärjäävät yhtä hyvin.

Leaseplanin mukaan nastarenkaat kuitenkin koetaan turvallisiksi, koska niissä on pitoa kaikilla keleillä. Kitkoilla ajavien onkin ennakoitava tilanteita kelin mukaan enemmän kuin nastoilla ajavien.

Niin nastoilla kuin kitkoillakin on vannoutuneet kannattajansa ja esimerkiksi leasingkauden aikana harvoin vaihdetaan rengastyyppiä.

Lue lisää: Ajokeli muuttuu nyt erityisen huonoksi – karut kuvat ja uhka vakuutuskorvauksen epäämisestä kertovat, miksi renkaissa ei kannata pihistellä

Uusiin työsuhdeautoihin laitetaan alle kuitenkin aikaisempaa enemmän kitkarenkaita ja varsinkin sähköautoissa kitkat ovat yleinen valinta.

Noin puolet kuljettajista valitsee sähköautoon kitkarenkaat. Pakettiautoihin valitaan edelleen lähes poikkeuksetta nastarenkaat.

Tieliikennelain mukaan talvirenkaita tulee käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos keli sitä edellyttää. Nastarenkaita ei saa käyttää maaliskuun jälkeen, jos keli ei sitä edellytä.

Talvirenkaan kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään kolme millimetriä. Autoilijan vastuulla on huolehtia, että renkaat ovat turvalliset ja keliin sopivat.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?