Komsomolskaja Pravda listasi siviiliautomallit, jotka Venäjän armeija pakko-ottaa ensimmäisinä

Pakko-otettava kalusto on todennäköisimmin teknisesti hyvin yksinkertaista laatua.

Kuvassa pakettimallinen UAZ Patriot. Ilta-Sanomat tutustui autoon Moskovan autonäyttelyssä vuonna 2012.

28.9. 7:03

Venäjällä ei Komsomolskaja Pravdan mukaan ole tällä hetkellä varmaa tietoa siitä, aikooko armeija pakko-ottaa mobilisaation myötä käyttöönsä myös venäläisten omistamia siviiliajoneuvoja vai ei, ja jos, niin milloin, keneltä ja missä määrin.

Lue lisää: Uudet venäläiset jakohihnat eivät kestä – Lada tiputti vaihtovälin 45 000 kilometriin

Venäjän nykyhallinnon vahvana kannattaja tunnetun lehden mukaan on kuitenkin selvää, että etusija annetaan M1G- ja N1G-luokkien kotimaisille autoille, joita ovat ensisijaisesti UAZ-469/3151, UAZ-2966, UAZ-3163 Patriot.

Lisäksi mahdollisten pakko-ottojen todennäköisenä kohteena ovat Lada Nivat sekä GAZ-merkin pakettiautot.

Lada Niva edustaa alkujaan 1970-luvun autotekniikkaa. Mallia valmistetaan Venäjällä yhä.

Näistä suomalaisille tutuimpia lienevät legendaarinen Niva 4x4 sekä puolustusvoimienkin aikoinaan käyttämät tikapuurunkoiset UAZ-469/ UAZ-3151 -maasturit.

Lue lisää: Tällainen on legendaarinen UAZ-maasturi – kyydistä sekä nautittu että kärsitty

UAZit, Nivat ja GAZit ovat listalla korkealla, sillä ne ovat hyvin maastokelpoisia ja yksinkertaisia autoja, joita pystytään korjaamaan myös kenttäolosuhteissa ja joiden varaosa- ja huoltopalveluihin on Venäjällä paras viranomaisvalmius.

Komsomolskaja Pravda kertoo, ettei venäläissiviilien autoja ei ole tiettävästi ainakaan toistaiseksi pakko-otettu armeijan käyttöön.

Mahdotonta se ei kuitenkaan lehden mukaan ole.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?