Arvokkaan Mersun turbo pamahti – saksaa osaamattoman myyjän takuulupaus meni puntariin

Mercedes-Benz S 350d -henkilöautosta kaupan solmineet osapuolet tapasivat toisensa vuoden kuluttua takuusta nousseen riidan vuoksi.

Myynti-ilmoituksessa kerrottiin voimassa olevasta takuusta.

29.9. 7:00

Auton takuun piti olla voimassa, kun turboahdin rikkoutui. Kohta alkoi parran pärinä kuka maksaa 7 385 euron remonttilaskun. Laskussa oli ahtimen vaihdon lisäksi vian selvittelyn kustannukset ja osat.

Mersu oli otettu käyttöön 2017. Kantahämäläinen mies osti sen kesällä 2020. Autolla oli tuolloin ajettu 53 000 kilometriä. Komeudella oli hintaa vielä 93 000 euroa.

Myyjäliike mainosti autoa Junge Sterne -takuulla, jonka kerrottiin olevan voimassa kaupantekohetkestä vielä 15 kuukautta.

Vastaavanlaisen S-sarjan Mercedes-Benzin turboahtimen vaurion korjauksesta syntyi riita.

Lue lisää: Dieselin maine mataa, mutta tämä loistomalli luottaa nakupataan

Omistaja ehti ajaa autollaan noin yhdeksän kuukautta ja 12 500 kilometriä, kun turboahdin rikkoutui.

Remontin tehnyt korjaamo ilmoitti, että takuunantajan mukaan takuu oli jo rauennut. Syynä oli se, että auton oli myynyt yritys, mutta takuu oli myönnetty yksityishenkilölle.

Myyjäliike oli kertonut ostajalle, että jos jotain vikaa tulee, niin silloin pitää kääntyä maahantuojan puoleen ja asiat hoituisivat myyjän antamalla takuun luottokortilla.

Koska takuu ei ollutkaan voimassa, joutui omistaja raottamaan lompakkoaan ja maksamaan laskun.

Takuumateriaali oli saksankielinen. Kuluttaja ei saksaa osannut. Hän koki tulleensa raskaasti petetyksi ja vaati remontin kuluja myyjältä.

Takuumateriaali oli saksankielinen.

Kuluttaja soitti useita kertoja myyjälle ja olisi jo ollut valmis tyytymään 5 000 euron hyvitykseen, mutta myyjäliike ei asiaan reagoinut.

Lopulta myyjä oli valmis antamaan 1 500 euron hyvityksen. Samalla myös myyjä paljasti saksan kielen osaamattomuutensa, ja ettei tiennyt takuun päättymisestä, jos auto käy yrityksen nimissä.

Myyjäliike muistutti, että omistajan olisi pitänyt ottaa heti ongelman tultua ilmi yhteyttä, eikä vasta jälkeen päin. Liike olisi silloin pystynyt hoitamaan turbon vaihdon 1 500 eurolla.

Lue lisää: Ford Focuksen starttimoottori hajosi – omistaja suhtautui levollisesti, sitten tyly totuus tuli ilmi

Kuluttajariitalautakunta ratkaisi maksajaa koskevan kiistan kesäkuussa.

Lautakunta totesi, että auto oli myyty Junge Sterne -takuulla ja sen piti olla voimassa, mutta tosiasiassa myyjän markkinoimaa takuuta ei ollutkaan.

Auto oli myyty virheellisillä tiedoilla ja auto oli siten virheellinen kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla.

Kuluttaja ja myyjäliike olivat erimielisiä siitä, oliko myyjälle annettu mahdollisuutta korjata auto. Kuluttajan mielestä myyjä ei esittänyt mitään konkreettista ehdotusta.

Myyjä puolestaan väitti pyytäneensä auton korjaamista, mutta kuluttaja kielsi asian, koska auto oli jo korjaamolla purettuna. Myyjä ei kuitenkaan esittänyt lautakunnalle näyttöä väitteensä tueksi.

Lue lisää: Käytetyn tuonti-Mersun ostaneelle selvisi yllättäen, että hän ajelikin Saksan poliisin entisellä autolla

Kuluttaja oli sen sijaan lautakunnan mukaan ollut riidattomasti yhteydessä myyjään, ja myyjällä oli annettu mahdollisuus korjata virhe omaan piikkiinsä ennen kuin auto korjattiin muualla.

Ostajalla on oikeus kuluttajansuojalain mukaan korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii tavaran virheen vuoksi. Lautakunta katsoi, että jos ostajalle myönnettyä lisäturvaa markkinoidaan takuun nimellä tai lisäturvassa käytetään termiä takuu, ei kyseiseen turvaan voida pätevästi liittää omavastuuta koskevia ehtoja.

Kumpikaan osapuoli ei väittänyt, että takuuehtoihin sisältyisi omavastuuosuuksia.

Lautakunta katsoi yksimielisesti, että myyjän tulee maksaa takuun perusteella kuluttajalle koko korjauslasku, 7 385 euroa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?