Olisko tässä niin sanottu teslantappaja? IS:n koeajossa uunituore sähköherkku Mercedes-EQ EQE 350+

Koeajo: Mercedes-EQ EQE on sähköautoksi todella vakuuttava tapaus.

Siron sähköpuikulan muodoissa on elementtejä niin coupé- kuin porrasperäisistäkin korimalleista.

13.8. 12:00

Muodoiltaan sukkulamainen Mercedes-EQ EQE on auto, jonka ominaisuudet saavat sähköautoilun tuntumaan vihdoinkin todella helpolta myös pidemmillä ajomatkoilla.

Lue lisää: IS:n ensitestissä sähkö-Kia, joka kiihtyy sataseen 3,5 sekunnissa ja polttaa myös kumia

Kokeilimme malliston alkaen-päätä edustavaa 350+ -mallia, jonka kertatoimintamatka ja pikalatausominaisuudet riittävät hyvin jopa ammattikäyttöön saakka.

Niin sanotussa pieniruutuisessa kojelautavaihtoehdossa näyttöjä on kaksi. Visuaalista näkymää hallitsee kyseisen varusteen yhteydessä harvinaisen näyttävä kojelautapanelointi – joka oli koeajoyksilössä lisävarusteisesti ruskeaa puuta.

Uutta EQE-Mersua ajaessa ei voi välttyä ajatukselta, että tehtaan insinöörit ja suunnittelijat ovat panostaneet kaikkensa nimenomaan auton mukavuuteen ja hienostuneisuuteen.

Lue lisää: Škoda Enyaq voitti Vuoden Auto Suomessa 2022 -palkinnon – lue IS:n koeajoarvio

EQE on (varsinkin koeajoyksilön lisävarusteisella ilmajousituksella) ylellisen rento ajettava, eikä ajomoottoreiden tarjoama voima ole luonteeltaan repivää vaan pikemminkin loistoautomaisen riittävää.

Tavaratila on suurempi kuin E-sarjan lataushybridimallissa, mutta noin sata litraa pienempi kuin vastaavassa perus-E:ssä. Isompi takaluukku olisi tervetullut lisä.

Mercedes-Benzin polttomoottorimallistoon peilaten EQE sijoittuu ulkomitoiltaan jonnekin porrasperäisen E-sarjalaisen sekä neliovisen CLS-coupén välimaastoon ja on vajaat 30 senttimetriä Mersun sähkömalliston lippulaiva EQS:ää lyhyempi.

Lue lisää: Koeajossa Ford Mustang Mach-E GT – verevä sähköhoppa, jonka voimavaroihin kätkeytyy pari heikkoutta

Viistosta perästä huolimatta korimalli on EQE:ssä kuitenkin sedan.

Ovenkahvat painuvat ajossa korin pintaan. Tämä ja monet muut ilmanvastusta pienetävät ratkaisut tekevät EQE:stä osaltaan hyvin taloudellisen.

Takapenkillä on tilaa aikuisellekin, mutta lattian alle sijoitettu ajoakku mataloittaa hieman matkustustiloja. Pienenä miinuksena myös tavaratilan aukko on isommille matkatavaroilla ahdas.

Lue lisää: IS:n koeajossa halpaa ajoa tarjoava Audi, joka ei ole sähköauto, ei diesel eikä perinteinen bensiinimallikaan

Sisusta on varsinkin etupenkkiläisten osalta EQE:n todellinen kohokohta.

Viimeistely on erittäin hyvää ja suorastaan näyttävää, materiaalit korkealaatuisia ja istuimet mukavat.

Näkymää hallitsee suuri kosketusnäyttö, joka tulee saataville myöhemmin lisähinnasta jopa lähes koko kojelaudan kokoisena.

Monipuoliset kulutus- ja latausnäytöt auttavat varsinkin pidemmillä taipaleilla. Autoa ei tahtonut saadaa kesäkeleillä kuluttamaan yli 21 kWh sataa kilometriä kohden edes niin sanotulla pyrkivällä ajotyylillä.

Sääli kuitenkin ettei fyysisiä painikkeita ole enemmän. Esimerkiksi usein toistuva ilmastointiasetusten muuttaminen kaipaisi kosketustoimintojen rinnalle myös ihan vain perinteisiä painonappuloita.

Kenties kiintoisinta antia autossa ovat joka tapauksessa sen voimalinja, toimintamatka ja ladattavuus.

Keskitunnelia ei ole, mutta pidemmillä matkustajilla polvet ovat istuinkorkeussyistä äkkiä koukussa.

Mercedes-EQ EQE 350+:lla pääsee nimittäin WLTP-normin mukaan kertalatauksella 639 kilometriä ja kapeamman rengaskoon vannepaketilla jopa 652 km kerrallaan.

Lue lisää: Koeajo: BMW i4 M50 Supercharged on hinnoiteltu houkuttelevasti

Ei mikään huono tulos autolta, joka on siis takavetoinen, lähes 300-hevosvoimainen maantielaiva.

Ratin hipaisukytkimet vaativat opettelua ja saattavat siitäkin huolimatta ärsyttää. Vaihteenvalitsin on Mersu-perinteiden mukaan ohjauspyörän takana.

IS:n käytännön kokeessa moottoritiellä EQE kulki yhtään säästelemättä helposti yli 400 kilometrin matkan ja kaupungissa autolla vaikutti pääsevän kesäkeleissä jopa yli 700 kilometriä kerrallaan!

Tulos on todella hyvä, ja tekee autosta houkuttelevan vaihtoehdon vaikkapa taksiksi tai myyntiedustajan työkaluksi.

Tietoviihdejärjestelmän lisätty todellisuus tarkoittaa muun muassa keskiruutuun ja tuulilasinäyttöön ilmestyviä virtuaalisia opastenuolia.

Myös pikalataus sujuu ilahduttavan vauhdikkaasti. Pikalaturilla (150 kW) akku täyttyi lähes tyhjästä melkein täyteen hiukan reilussa puolessa tunnissa.

Kotona autokatoksessa iso akku latautui 11 kW:n teholla (3x16A) varhaisaamuksi täyteen kivasti yhdessä yössä, kunhan töpselin vain sai seinään mieluummin alku- kuin myöhäisillasta.

Lue lisää: Koeajossa katseet kääntävä Cupra Born: Vahvasti plussan puolella pikkuharmeista huolimatta

Kaikkiaan EQE on autona niin hyvä, että sen voi todeta vetävän mainiosti vertoja vaikkapa luksussähköautojen pioneeri Tesla Model S:lle.

Summa summarum: Mercedes-EQ EQE on eittämättä yksi tämän hetken markkinoiden parhaista täyssähköautoista. Siitä ei nyt pääse mihinkään.

Lue lisää: Tässä on uuden ajan taksimersu – nyt selvisi hintakin

Mercedes-EQ EQE 350+

Moottori sähkö, 215 kW (292 hv), 530 Nm Suorituskyky 0–100 km/h 6,0 s, huippunopeus 160 km/h Toimintamatka 652 km (WLTP) Lataus 11,0 kW AC / 170 kW DC Ajoakku 90,6 kWh (netto) Kulutus 15,7 kWh / 100 km Voimansiirto A, takaveto Mitat p 4 946, l 1 906, k 1 492 mm, akseliväli 3 120 mm, omamassa 2 200 kg, tavaratila 430 l Hinta 80 800 euroa

Kiitämme

Käytännön toimintamatkaa ja ladattavuutta

Aitoa laadun tuntua kaikkialla

Mukavaa ja ylellistä ajettavuutta

Moitimme

Istuma-asentoa takana

Hiukan ahdasta tavaratilan aukkoa

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?