Saako yhdeksän vuotta vanhan 127 000 km ajetun auton vaihteisto hajota ja kenen kuuluu se maksaa? Näin kävi Päijät-Hämeessä

Opelin vaihdelaatikko hajosi 9 vuoden käytön jälkeen - myyjäliike maksoi kolmanneksen, mutta tyytymätön kuluttaja vaati lisää.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan riitti, kun myyjäliike tuli kalliissa vaihteistoremontissa vastaan vajaan kolmasosan verran.

9.8. 9:34

Kun asiakas saa yhdeksän vuotta sitten uutena ostamastaan Opel Astran vaihdelaatikkoremontista kolmanneksen myyjäliikkeen piikkiin, voisi äkkiseltään ajatella, että asiakasta on palveltu hyvin ja autokauppa on halunnut pitää hänestä kiinni.

Lahden seudulla asuva rouva teki juuri pakasta vedetystä Astrasta kaupat talvella 2012.

Viime vuoden maaliskuussa autoon jouduttiin kuitenkin asentamaan yllättäen uusi vaihdelaatikko, vaikka autolla oli ajettu vasta 127 000 kilometriä.

Lue lisää: Vantaalaismies ajoi upouudella bensa-autollaan lähes 10 vuotta – sitten moottori hajosi ja pöytään lyötiin peräti 15 549 euron korvaushakemus

Remontti maksoi 5 400 euroa. Myyjäliike maksoi tästä 30 prosenttia eli 1 620 euroa. Omistajalle jäi puolestaan maksettavaksi 3 780 euroa.

Vaikka myyjäliike otti kantaakseen ison siivun laskusta, rouva ei ollut tyytyväinen liikkeen vastaantuloon.

Omistajan näkemys oli, että vaihteiston olisi pitänyt kestää enemmän kuin yhdeksän vuotta, ja myyjäliikkeen hartiat kestäisivät kyllä kantamaan isommankin vastuun kuin vain 30 prosenttia remontin kuluista.

Lue lisää: Asiakas sai 20 000 euron arvoisen BMW:n 3 000:lla – oikeustoimilain 32 § 1 momentti muutti kaiken

Omistaja vei asiansa kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.

Elinkeinonharjoittaja ei antanut omistajalle mitään kannanottoa, mutta lautakunta antoi yrittäjän vaikenemisesta huolimatta asiassa oman yksipuolisen ratkaisunsa.

Perusteluissaan lautakunta toteaa, että uutena myydyssä ajoneuvossa on virhe, jos se ei vastaa kestävyydeltään sitä, mitä kuluttajasuojalain mukaan tavaran kaupassa on perusteltua aihetta odottaa.

Lue lisää: Tuhansien eurojen riita uudesta sähköautosta: Sulakekoko ei riittänyt ja lataaminen venyi yllättäen melkein vuorokauden mittaiseksi

Myyjäliike ei kiistänyt kuluttajan vaatimusta. Kytkin oli vikaantunut yhdeksän vuoden ja 127 000 kilometrin ajon jälkeen.

Lautakunnan näkemys oli, että auton vaihteiston on kestettävä pidempään.

Mikään ei myöskään viitannut siihen, että auton omistaja olisi omilla toimillaan rikkonut vaihteiston.

Lautakunnan näkemys siis oli, että auto oli virheellinen kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla.

Lue lisää: Laskutus­temppu toi autohuolto­firman esimiehelle potkut – oikeutta käytiin 45 000 euron edestä

Mutta paljonko olisi oikea hyvitys?

Lautakunta otti huomioon hyvitystä määrittäessään myös sen, saako omistaja hyötyä siitä, että auto tulee ikäänsä ja ajettuihin kilometreihin nähden parempaan kuntoon.

Normaalista kulumisesta kuluttaja ei saa hyvitystä, lautakunta muistutti.

Myyjäliikkeen taas tulee osallistua kustannuksiin siinä määrin, etteivät omistajalle jäävät kulut ole yllättävän suuret.

Lue lisää: Autonvuokraus päättyi 2 000 euron naarmu­riitaan – tästä syystä toinen osapuoli hävisi

Ratkaisussaan lautakunta katsoi, että kuluttajan lisävaatimus korjauksesta oli selvästi perusteeton, sillä olihan myyjäliike maksanut laskusta jo kolmasosan – 1 620 euroa.

Näin ollen lisähyvitystä ei enää suositeltu, vaan 3 780 euron vaihdelaatikkoremontti katsottiin Opel Astra -tapauksessa asianmukaiseksi, vaikkakin toki kuluttajalle yllättäväksi autoilukuluksi.

Ratkaisu on annettu huhtikuussa.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?