Hymer-museo tarjoaa mahtavan aikamatkan karavaanareiden alkutaipaleesta tähän päivään

Automatkailu: Etelä-Saksassa Hymerin tehtaan yhteydessä oleva Erwin Hymer -museo on vierailemisen arvoinen ajoneuvomuseo muillekin kuin karavaanareille.

Tourist oli Dethleffsin ensimmäinen myyntimalli. Vaunussa oli puinen runkorakenne ja avattavilla ikkunoilla varustettu nostokatto. Tämä 3,6-metrinen vaunu oli jatkuvassa käytöstä vuodesta 1939 vuoteen 1973.

24.6. 15:45

Reilut kymmenen vuotta sitten valmistunut Erwin Hymer -museo on hienosti toteutettu ajoneuvomatkailun nostalgiakeskus: hienosti rakennettu aikamatka karavaanimatkailun alkuajoista nykypäivään

Arist Dethleffsin vuonna 1931 rakentama ensimmäinen vaunu oli nostokattoinen ja laatikkomainen ”Wohnauto” – ”asuntoauton” replika on vuodelta 1974.

Euroopan suurimman matkailuajoneuvovalmistajan Erwin Hymer Groupin (EHG) historia ulottuu vuoteen 1931, jolloin saksalainen liikemies Arist Dethleffs rakensi ”asuntovaunun” voidakseen ottaa perheensä mukaan työmatkoille. Historian ensimmäinen Dethleffs-vaunu ei ole enää elossa, mutta Dethleffs-yhtiö, joka on nykyään osa EHG:tä, rakensi siitä vuonna 1974 kopion, ja se ottaa vierailijat vastaan Erwin Hymer -museossa.

Hymerin historia alkoi vuonna 1957, kun lentokonesuunnittelija Erich Bachem ja liikemies Erwin Hymer aloittivat Eriba-vaunujen valmistuksen. Hymer ja Dethleffs yhdistyivät vuonna 1980.

Sportberger aloitti vaunujen valmistuksen uudelleen vain vuosi toisen maailmansodan päättymisen jälkeen. Vuoden 1946 G2 oli hybridivaunu, sillä se toimi sekä tavaraperäkärrynä että asuntovaununa. 250-kiloinen kärry kulki jopa moottoripyörän perässä. Vetoautona oleva kattavasti varusteltu Volkswagen Kupla on vuodelta 1952.

Edesmenneen Erwin Hymerin nimeä kantava museo avattiin vuonna 2011 Etelä-Saksan Bad Waldseessä sijaitsevan Hymerin tehtaan yhteyteen. 6 000 neliön tiloissa on 80–100 matkailuajoneuvoa sekä kahdessa kerroksessa että niitä yhdistävissä ajoluiskissa.

14-hevosvoimaisen Goggomobil TS 250:n (vm. 1958) perässä on vuosina 1954–57 valmistettu Piccolo, jonka suunnitellussa oli huomioitu myös mikroautot. Kahden hengen minivaunun omamassa oli vain 130 kiloa.

Vuonna 1962 lasikuidusta valmistettu futuristisen näköinen Maly Windspiel jäi prototyypiksi.

Ulmin ja Friedrichshafenin kaupunkien välissä olevassa museossa ajoneuvot ovat esillä tyylikkäästi, ja leirintämatkailun historiaa sekä kehitystä tarkastellaan niin kulttuurisesti kuin teknisistäkin näkökulmista.

Lue lisää: Suunnitteletko matkailuauton vuokraamista lomareissulle? Nyt alkaa olla kiire

Museon DDR-osastolla on myös Matthias Bogaschin vuonna 1986 rakentama virtaviivaisen näköinen ja poikkeuksellista tekniikkaa sisältävä ”kampela”.

Mindener Karosseriefabrik tunnettiin 1950-luvulla ylellisistä asuntovaunuista ja linja-automaisista matkailuautoista, joissa käytettiin perustana Borgwardin, Tempon ja Mercedes-Benzin malleja. Yrityksen huippumalli oli tämä de Luxe (vm. 1959), joka oli varustettu BMW:n V8-moottorilla.

EHG-konserniin kuulumaton Knaus AG esitteli vuonna 1961 vuosi perustamisensa jälkeen ensimmäisen asuntovaununsa, munamaisen Schwalbennest-minivaunun.

Sen lisäksi, että insinööri Klaus Pieper rakensi itselleen vuonna 1986 tällaisen keltaisen W 360 -vaunun, hän myi sen rakennusohjeita. Pieperin vaunun takana oleva valkoinen QEK Junior (vm. 1977) oli niin ikään suunniteltu Trabantia varten.

Lue lisää: Matkailuautoissa pieni mullistus – iso peluri menettää taas asemiaan

Yhdysvaltalainen Ajax Westernfield -telttaperävaunu on vuodelta 1966.

Esillä olevat ajoneuvot vaihtuvat aika ajoin, eikä museon anti ei rajoitu vain Erwin Hymer -konsernin merkkeihin – karavaanimatkailun alkuvuosiin liittyy paljon itse rakennettuja ajoneuvoja, ja entisessä Itä-Saksassa tällaista ”omavalmisteteollisuutta” oli ilmeisen paljon. Vaunun edessä on yleensä jokin ajan henkeen sopiva vetoauto.

Veb Weferlinger LC 9/200 oli yksi Wilhelm Lutherin suunnittelemista miniasuntovaunu, jonka valmisti DDR:n Weferlingenissä toiminut Produktionsgenossenschaft des Handwerks (PGH). Pieni vaunu tunnettiin Weferlinger-nimen lisäksi myös nimellä Wanderklo eli liikkuva vessa. Tämä vaunu on vuodelta 1976. Pieni 280 kilon omamassa teki siitä erittäin Trabant-yhteensopivan.

Valitettavasti esillä olevien ajoneuvojen opastetekstit ovat vain saksaksi.

Myös Itä-Saksassa reissattiin. Gerhard Müller valmisti vuodesta 1978 alkaen Trabantiin sopivia kattotelttoja – kahden hengen telttaan noustiin vetokoukkuun kiinnitettyjen tikkaiden avulla.

Karavaanimatkailun tulevaisuutta edustaa Hymerin yhdessä BASF:n kanssa kehittämä Mercedes-Benz-alustainen VisionVenture-konseptiauto. VisionVenturessa on mm. infrapunaa heijastava maalipinta, katto- ja takaterassi sekä paineilmatoiminen nostokatto. Konseptimalli näyttää, miltä karavaanimatkailu voisi näyttää vuonna 2025.

Museo on avoinna päivittäin kello 10–18 ja torstaisin kello 21:een saakka. Aikuisten pääsylippu maksaa 11,50 euroa, alle 18-vuotiaiden lippu 7,50 euroa. Lisätietoa Erwin Hymer -museosta löytyy osoitteesta www.erwin-hymer-museum.de

Lue lisää: Matkailuauto alle Airbnb-tyyliin – suomalaisille tulossa tarjolle 400 auton valikoima

Lue lisää: Jos aikoo purkaa autokaupan, niin ei kannata purkaa ensin autoa – matkailuauton hankintaan pettynyt jäi nuolemaan näppejään

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?