Erityisesti dieselautoilijoiden rahansäästösyistä harrastamat päästömanipulaatiokeinot aiotaan sanktioida tuntuviksi kuvailluilla liikennevirhemaksuilla sekä aiempaa laajemmalla valvonnalla.
Asia selviää parhaillaan lausuntokierroksella olevasta liikenne- ja viestintäministeriön lainvalmisteludokumentista, jonka mukaan päästömanipulaatioon käytettävien laitteiden myynti, käyttö ja asentaminen aiotaan jatkossa kieltää.
Käytännössä kyse olisi esimerkiksi ajoneuvojen pakokaasuja puhdistavien DPF-hiukkassuodattimien, SCR-ureajärjestelmien, EGR-takaisinkierrätysjärjestelmien sekä moottorinohjausyksiköiden muuttamiskiellosta ilman asianmukaista muutoskatsastusta ja hyväksyttyjä komponentteja.
Päästömanipulaatiot ovat olleet suosittuja, sillä ne ovat mahdollistaneet jopa tuhansien eurojen korjaus- ja kulusäästöt melko minimaalisella kiinnijäänti- ja sanktioriskillä.
Manipulaatioita ovat harrastaneet niin yksityiset kuin yrityksetkin.
Haittapuolena manipuloitujen ajoneuvojen terveydelle haitalliset lähipäästöt ovat kuitenkin kasvaneet, eivätkä autojen päästötasot ole myöskään olleet enää EU-säädösten mukaisia.
Lue lisää: Teboil avaamassa Venäjällä mahdollisesti satoja huoltoasemia – HS: Suomesta tutut logot jo esillä
Valmisteluasiakirjoissa useaan otteeseen mainitut ”tuntuvat sanktiot” voisivat tarkoittaa kiinni jääneille tuhansien tai yritysten tapauksessa mahdollisesti jopa kymmenien tuhansien euron suuruisia rahallisia seuraamuksia.
Mallia rangaistustasoihin on tässä kohdin haettu erityisesti Tanskasta ja Alankomaista.
Varsinaisia päätöksiä uusista säännöistä tai niihin liittyvistä summista ei kuitenkaan ole vielä tehty.