Näin kävi 27 990 euroa maksaneen täyssähköauton hinnalle – vain reilussa kuukaudessa

Vaikuttaa siltä, että tästäkin sähköautosta saa pian jopa enemmän kuin mitä auto maksoi uutena.

Nähtäväksi jää, miten esimerkiksi ”käsistä revityn” Peugeot e-2008:n reaaliarvo kehittyy. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että ainakin tarjousyksilön tilanneet voivat myydä autonsa aikanaan jopa kalliimmalla kuin mitä siitä uutena maksoivat.

5.5.2022 6:55

Peugeotin täyssähköistä e-2008 -katumaasturia myytiin vielä maaliskuun lopulla uutena tarjoushintaan 27 990 euroa.

Tällä hinnalla sähkö-Peugeotin kysyntä ylitti merkin maahantuojan kaikki mahdolliset ennakko-odotukset ja koko Suomeen saatu erä meni kuin kuumille kiville – siitäkin huolimatta, että auton jonotusajat venyivät lopulta osalla ostajista jopa noin vuoteen.

Lue lisää: Peugeotin tarjoussähköauto on revitty viikonlopun aikana liki käsistä – ”Kampanjan keskeyttämistä harkitaan”

Mutta paljonko tasan sama auto, eli Peugeot e-2008 Active Pack 50 kWh 136 AT, maksaa nyt?

Vastaus on toukokuun alussa julkaistun uuden hinnaston mukaan karkeasti peräti kymppitonnin kalliimpi, eli kyseisen auton ohjehinta on ilman yksityishenkilölle myönnettävää hankintatukea nyt 38 390 euroa ja hankintatuen kera 36 390 euroa.

Lue lisää: Uusien ja käytettyjen autojen hinnat ovat nyt nousussa – tämä tuliterä sähköauto on nyt 5900 euroa kalliimpi kuin viime viikolla

Sähkö-Peugeotin hinnannousu on toki yksittäistapaus, mutta samalla myös osa isompaa, uusia ja uudehkoja sähköautoja yleisemminkin koskevaa hinnannousuilmiötä.

Bensiinin ja dieselin rajusti nousseet hinnat ovat nimittäin kiihdyttäneet täyssähköautojen kysyntää samalla, kun autoteollisuus on kärsinyt muun muassa komponenttipulasta ja kohonneista tuotantokustannuksista.

Lue lisää: Käytetty sähköauto on nyt aiempaa kannattavampi tuoda ulkomailta – tuontitilastoissa tapahtunut jo selkeä hyppäys

Kuluttajan kannalta kiintoisinta on kuitenkin ehkä se, että tarjousauton itselleen kuukausi sitten hankkineet vaikuttaisivat tekevän nyt hankinnallaan vastaavan tilin kuin esimerkiksi Seatin Mii Electric -täyssähköauton vuonna 2019 ostaneet.

Seat Mii Electricejä myytiin tuolloin varsin edulliseen 15 388,66 euron tarjoushintaan, eikä autojen hinta ole esimerkiksi Nettiauton myyntitilastojen mukaan sittemmin juuri laskenut – vaan päin vastoin jopa noussut.

Lue lisää: TM vertaili käytettyä sähköautoa Suomen halvimpiin uusiin pikkuautoihin – käyttökuluissa jopa yli 5 000 euron säästö

Pienen sähkö-Seatin tarjouksesta ostanut on siis käytännössä saanut ajaa autollaan jopa kymmeniä tuhansia kilometrejä ilman, että auton euromääräisessä arvossa on tapahtunut välttämättä minkäänlaista muutosta alaspäin.

Nähtäväksi jää, toistuuko sama ilmiö yhtä näkyvästi myös Peugeotin – tai miksipä ei muutamien muidenkin vastaavia hinnannousuja hiljattain kokeneiden sähköautomallien kanssa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?