Keskiarvoauton keskivertoremonttihintaa ei ole tiedossa, mutta muutoin järvenpääläisen kuluttajan kokemukset osuvat numeroiden valossa aika lähelle keskiarvoa. Hänen muutaman tonnin sähköautonsa remontti olisi kuitenkin maksanut peräti 30 000 euroa.
Ei ihme, jos remontin hinta veti vakavaksi – summallahan saisi alleen tuliterän sähköauton.
Järvenpääläiskuluttaja osti viime vuonna 5 250 euroa maksaneen Citroen C-Zero Full Electric -henkilöauton. Auto oli otettu käyttöön 2011. Kaupantekohetkellä sillä oli ajettu 150 000 kilometriä.
Citroen C-Zero Full Electric tuli markkinoille yli vuosikymmen sitten.
Viime kesän juhannusaatto jätti kuluttajan muistilokeroihin pysyvän jäljen: sähkökäyttöinen auto ei latautunut lainkaan omalla latausjohdollaan.
Omistaja oli ajanut autollaan vasta 3 000 kilometriä. Hän otti yhteyttä myyjäliikkeeseen latausongelman ilmitulon jälkeen. Kuluttajan tavoitteena oli autokaupan purkaminen. Hän esitti myyjälle 4 470 euron vaatimuksensa latausjärjestelmän korjaustarpeeseen vedoten.
Kuluttajan näkemys oli, että autossa oli virhe. Myyjäliike ei ollut samaa mieltä, eivätkä osapuolet löytäneet ratkaisua ongelmaan.
”Kuluttajan näkemys oli, että autossa oli virhe.
Myyjä kuitenkin halusi sopia asian. Liike otti auton vastaan selvittääkseen korjauskulut.
Autoa tutki maahantuojan valtuuttama korjaamo, joka löysi sulakevian latausongelman syyksi.
Pelkkä vikaselvitys maksoi 475 euroa, mutta se oli pikkusumma verrattuna vian korjausarvioon.
Vikaselvityksen mukaan invertterin jo aiemmin vaihdettu sulake oli palanut, ja siitä seuraa, että ohjeen mukaan on vaihdettava sekä konvertteri että invertteri.
Citroënin lataaminen kaatui sulkaongelmaan.
Myyjäliike kiisti kuluttajan vaatimuksen kaupan purkamisesta. Myyjä ihmetteli, etteikö sulaketta ollut mahdollista vaihtaa. Olihan se vaihdettu viisi vuotta aiemminkin.
Myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa kaupanteonaikaan. Hän piti kuitenkin mahdollisena, että sulake olisi rikkoutunut asiakkaan ladatessa autoaan. Auto oli ollut myyjäliikkeen pihassa säilytettävänä ja siitä myyjäliike vaati korvausta.
Kuluttajariitalautakunta sai korjaamolta lausunnon, jonka mukaan todennäköisesti konvertterin sisäinen vika oli aiheuttanut sulakkeen toistuneen palamisen. Mahdollisesti myös invertteri oli vioittunut. Alunperin korjaamo ilmoitti hinnaksi 30 000 euroa, mutta se tarkentui lautakunnalle annetussa selvityksessä 10 000 euroa pienemmäksi. Lausunnon perusteella korjaus maksaisi 19 676,26 euroa.
Virhearvioinnin perusteena olivat ostajan odotukset. Viat, jotka johtuvat normaalista kulumisesta, eivät kuulu myyjän vastuulle, lautakunta muistutti asiaa käsitellessään.
Lautakunta totesi näytetyksi, että auton latausjärjestelmä vikaantui ja tuloksena oli kallis korjaustarve. Mikään ei viitannut siihen, että vika olisi johtunut tapaturmasta tai ostajan toheloinnista.
Lautakunnan näkemys oli, että Citroën oli virheellinen kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla.
Virhettä lautakunta piti vähäistä suurempana. Myyjäliike ei korjannut virhettä kohtuullisessa ajassa, ja lautakunnan mukaan kuluttajalla oli oikeus purkaa kauppa.
”Virhettä lautakunta piti vähäistä suurempana.
Suosituksen mukaisesti myyjäliikkeen tuli palauttaa kauppahinta vähennettynä käyttöhyödyllä eli ajokilometreillä. Käyttöhyödyksi lautakunta arvioi 0,10 euroa kilometriltä.
Palautettavaksi summaksi tuli 4 470 euroa eli summa, jota kuluttaja oli vaatinutkin.
Kuluttajariitalautakunta ratkaisi asian helmikuussa yksinkertaisessa menettelyssä.
Tapauksesta on kertonut aiemmin MTV Uutiset.