”Liikkumisvapaus ei ole rajoittamaton, vaan esim. autoiluun kohdistettavia rajoituksia voidaan perustella mm. muiden tieliikenteen käyttäjien liikkumisvapauden turvaamisen kannalta. Toimenpiteisiin saattaa liittyä henkilötietojen keräämistä.”
Näin toteaa juuri lausunnoille tullut Suomen kansallisen ilmasto- ja energiastrategian luonnos, jossa otetaan lukuisen muiden toimien ohessa kantaa myös liikenteen uusiin seurantapohjaisiin maksujärjestelmiin.
Kyseinen sitaatti löytyy ilmasto- ja energiastrategian toimiin liittyvien esimerkkien huomioista, dokumentin sivulta 65.
Samalla sivulla todetaan myös, että ”kaupunkiseutujen liikenteen hallintaan” tähtäävän ruuhkamaksulain laatimisesta on jo päätetty, eikä liikkumisen vapauden perusoikeus tule lähtökohtaisesti estämään linjausten mukaisten velvoitteiden, kieltojen, rajoitusten ja määräysten antamista:
”Keskeistä on mm. rajoituksen taustalla oleva ympäristöperusoikeuteen kiinnittyvä ilmasto- ja energiapolitiikan tavoite vähentää liikenteen päästöjä ja rajoituksen suhteellisuus.”
Käytännössä kyse on autoilusta, sillä kaikista Suomen liikenteen ilmastovaikutuksista noin 90 prosenttia aiheutuu nimenomaan tieliikenteestä.
Esimerkiksi Autoala on vedonnut jo vuosia siihen, että kansalaisilla tulisi olla jatkossakin mahdollisuus valita vapaasti itselleen parhaiten sopiva liikkumismuoto, mukaan lukien auto.
Ilmasto- ja energiastrategiassa linjattavissa politiikkatoimissa tähdätään EU:n vuodelle 2030 asettamien ilmasto- ja energiatavoitteiden ja -velvoitteiden täyttämiseen sekä pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitusohjelman hiilineutraalius 2035 -tavoitteeseen.
Lue lisää: Autoala aloitti kampanjan – ”vain harva meistä pärjää pelkästään pyöräillen”
Suomen kansallinen ilmasto- ja energiastrategia on lausunnolla 18. toukokuuta 2022 saakka.