Fordin täyssähköauto Mustang Mach-E:n alkaen-hinta on nyt yli 58 000 euroa, kun sama auto maksoi viime viikolla reilut 52 000 euroa.
Kyseessä on yksi esimerkki autoalaa parhaillaan koettelevasta hinnankorotusaallosta, johon joutuvat sopeutumaan niin autojen ostajat kuin myyjätkin.
Muista merkeistä muun muassa Volvo on niin ikään nostamassa hintojaan – tarkemmin sanottuna 18. huhtikuuta – vedoten suunnilleen samaan syyhyn kuin Ford, eli komponenttien ja raaka-aineiden voimakkaaseen hinnannousuun.
Toyotalla ja Lexuksella hinnat ovat puolestaan nousseet maaliskuussa 3–10 prosentilla.
Renaultilla taas sähköauto Zoen perusmallin hinta on kohonnut vuodentakaisesta alle 29 000 eurosta jo yli 33 000 euroon.
Myös monien vielä Suomeen saapumista odottelevien uutuusmallien ennakkohinnat ovat ehtineet jo nousta, vaikka ensimmäisiä autoja ei olisi saatu toimitettua vielä edes asiakkaille.
Hinnastojen ohella muutoksia on tehty runsain mitoin myös varusteluihin.
Komponentti- ja sirupulan vuoksi osaa hinnaston varusteista ei kaikkiin autoihin saa, tai jos saa, on hinnoittelu tai ainakin toimitusaika eri kuin ennen.
Uusien autojen hinnoittelulla on vaikutusta myös käytettyjen autojen hintoihin, joiden hinnat ovat indeksien mukaan niin ikään kohoamassa ja osin jo kohonneetkin.
Käytetyissä hintojen nousuun vaikuttavat tosin suuresti myös yksittäisten automallien keskenään hyvin erilainen haluttavuus sekä muun muassa käyttökustannusseikat.
Erityisen hyvin hinta pysyy nyt niissä käytetyissä autoissa, jotka ovat sekä haluttuja että edullisia käyttää ja joiden tarjontamäärä suhteessa kysyntään on pieni.