Tyypillisesti Suomeen tuotiin ennen juuri päättynyttä maaliskuuta karkeasti noin nelisensataa käytettyä täyssähköautoa kuussa.
Maaliskuussa vanhojen sähköautojen tuontimäärissä tapahtui kuitenkin raju hyppäys, kun Suomeen saapui kaikkiaan lähes 800 käytettyä täyssähköautoa.
Hyppy on merkittävä, sillä sähköautoja tuotiin näin ollen kuukausitasolla jo lähes yhtä paljon kuin käytettyjen tuontiykköspaikkaa perinteisesti pitäneitä vanhoja dieseleitä.
Todennäköistä on, että käytettyjen sähköautojen maahantuonti kasvaa myös jatkossa.
Siitä pitävät huolen paitsi korkea bensiinin ja dieselin hinta, myös jatkuvasti kasvava Ruotsin ja Keski-Euroopan tarjonta.
Käytetyn täyssähköauton tuonnista on ollut myös auto- ja arvonlisäverojen osalta entistä kannattavampaa, sillä yli kuusi kuukautta vanhoista sähköautoista ei ole enää huhtikuun alun jälkeen käytännössä kannettu edes arvonlisäveroa.
Lue lisää: Suomeen on saapunut erä vietnamilaisia sähköautoja – katso kuvat
Tämä johtuu siitä, että autovero on poistunut huhtikuun ensimmäisestä päivästä lukien kaikista 1.10.2021 jälkeen käyttöön otetuista käytetyistä täyssähköautoista
Tätä vanhemmista tuontisähköautoista verot kuitenkin kannetaan edelleen entiseen tapaan.
Maahantuotu auto lasketaan käytetyksi, kun sillä on ajettu 6 000 km ja se on ollut käytössä vähintään kuusi kuukautta.