Yksityisleasingin osuus erityisesti uusien sähköautojen myynnistä on kasvanut viime aikoina selvästi.
Lue lisää: Volvo rakensi tutun sähköauton ympärille uudet kuoret – ensitestissä C40 Recharge
Yksittäisistä sähköautomalleista leasingpankin räjäytti Suomessa viime kuun puolella Peugeot, jonka e-2008 -sähköautoa tarjottiin hetken aikaa kampanjahintaan 249 euroa kuukaudessa.
Peugeotin hinta oli kuluttajien mielestä mitä ilmeisimmin edullinen, sillä kyseinen useamman sata autoa käsittänyt tarjous myytiin loppuun jo ennen myyntikampanjan varsinaista virallista alkamista, mitä voi pitää autokaupan alalla melko harvinaisena kertatapauksena.
Tällä hetkellä Suomessa ei ole yleisesti saatavilla aivan edellä mainitun veroista täyssähköautotarjousta, mutta suunnilleen samalla kuukausihinnalla sähköauton kuitenkin saa, mikäli malliksi kelpuuttaa pikkuakkuisen Fiat 500e:n.
Sähkö-Fiatin neljän vuoden yksityisleasingsopimus maksaa tasan 250 euroa kuussa ja sisältää 45 000 kilometriä.
Lue lisää: Tässä ovat käytetyn, alle kymppitonnin hintaisen sähköauton ikävimmät ongelmat
Vertailun vuoksi Ruotsin tämän hetken halvin sähköautoa koskeva yksityisleasingtarjous on paikallisen Mazda-maahantuojan kampanja, jossa MX-30 -mallin voi pitkäaikaisvuokrata edullisimmillaan 2 495 kruunun eli hieman yli 240 euron kuukausihinnalla.
Kaikkein halvin ruotsalainen sähköauton yksityisleasingkampanja kautta aikain on tiettävästi ollut kiinalaisen ”brittimerkki” MG:n tarjous, jossa MG ZS -sähköauton sai vajaalla 2 000 kruunulla eli alle 200 eurolla kuussa.
MG:n kampanja myytiin Suomen Peugeot-tapauksen tapaan nopeasti loppuun, ja MG ZS nousi sen myötä myös Ruotsin viime kesäkuun rekisteröidyimmäksi sähköautoksi.
Lue lisää: Koeajossa kovasti kehuttu sähköauto nyt nelivedolla: Kia EV6 GT-Line AWD:lla on ilo ajaa
Pitkäaikaisvuokrauksessa kannattaa joka tapauksessa ottaa tarkkaan selville, mitä auton leasing- tai muu hankintasopimus tarkalleen sisältää ja mitä ei – sekä millä aikataululla ja kustannuksilla vuokratusta autosta pääsee aikanaan myös eroon.