Lokinsiipiovilla varustettu klassikko täyttää 70 vuotta

Lauantai 12. maaliskuuta on yksi autoalan merkkipäivistä, sillä Mercedes-Benz 300 SL julkistettiin päivälleen 70 vuotta sitten.

Mercedes-Benz 300 SL, syntymäpäiväsankari.

12.3. 15:30

Mercedes-Benzin moottoriurheiluosasto ryhtyi johtajansa Alfred Neubauerin vetämänä miettimään yhtiön tulevaisuutta autourheilumaailmassa vuonna 1950. Mercedes-Benzin johtoryhmä päätti 15. kesäkuuta 1951 pitämässään kokouksessaan, että huippuluokan kilpa- ja urheiluautot sopivat yhtiön markkinointisuunnitelmiin. Samalla yhtiö päätti palata tehdastallina kilparadoille.

Käytännössä kokous johti Mercedes-Benz 300 SL (W 194) -malliin syntyyn. Lauantaina 12. maaliskuuta 2022 urheiluautojen klassikoksi arvioitu malli täyttää 70 vuotta.

Kesällä 1951 saksalaisvalmistajan kilpaosaston johto matkusti Ranskaan seuraamaan Le Mansin 24 tunnin ajoa. Kilpailun voittoon ajaneen, kevytrunkoisen Jaguar XK120C -urheiluauton voittoisa konsepti vakuutti saksalaisvalmistajan kilpaosaston

Uusi coupé-urheiluauto luotiin 300 S-mallin pohjalle yhdeksässä kuukaudessa. Maaliskuun 12. päivänä se esiteltiin lehdistölle. Sen jälkeen autoista kiinnostuneille kävi selväksi, että kirjaimet S ja L tarkoittavat urheiluun ja keveyteen viittaavia sanoja Sport ja Light.

Mercedes-Benzin uusien kilpa-autojen ilmestyminen radoille viivästyi vuoteen 1954, koska voimassa olleet F1-säännöt olivat umpeutumassa vuoden 1951 lopussa ja kausille 1952–1954 oli tulossa väliaikainen, nykyistä F2-luokkaa vastaava kahden litran moottoreilla varustettu F1-säännöstö, joka ei vastannut Mercedes-Benzin profiilia ja tuotevalikoimaa.

Mercedes-Benz 300 SL:n kevyt jousitus ja alustaratkaisut muokattiin 300 S -mallista. Edessä oli erillisjousitus, päällekkäiset kolmiotukivarret ja takana heiluriakselisto. Hydrauliset teleskooppi-iskunvaimentajat kierrejousineen asennettiin eteen ja taakse. S-mallin perinteiset vääntövarret jätettiin SL:n alustasta tarkoituksellisesti pois.

Raideleveyksien osalta suunnittelutiimi päätyi leveän ja kapean raideleveyden välillä kompromissiin. Keveyden, alusta- ja jousitusratkaisujen sekä 15-tuumaisten renkaiden ansiosta SL oli erinomainen ja vakaa auto ajaa, Mercedes-Benzin historiallista mallia valottava tiedote kertoo.

SL:n kuusisylinteriseen, 265 kiloa painavaan 3,0-litraoseen rivimoottoriin toteutettiin useita muutoksia. Näin perusmoottorin 85 kilowatin (115 hv) huipputehot nousivat 129 kW:iin (175 hv). Moottorin jatkeena oli 300 S-mallista tuttu nelivaihteinen käsivaihteisto.

300 SL:n uusi putkikehikkorunko tarjosi saman vääntöjäykkyyden kuin aiempi tikapuurakenteeseen perustunut W 154-mallin runko. Korirakenteeseen integroidun magnesiumista rakennetun turvakehikon paino ilman apurakenteita oli vain 50 kiloa ja koko putkikehikon vain 86 kiloa. Jotta rakenne olisi mahdollisimman vakaa, kehikon sivurakenteet piti rakentaa rungon sivuilta ylös. Siksi normaalit etuovet eivät tulleet korisuunnittelussa kysymykseen.

Lue lisää: Kauko osti ”kesäauton” – vei kerran näyttelyyn ja pokkasi heti kaksi palkintoa

Ratkaisu johti siihen, että etuovet saranoitiin ovien yläreunasta auton kattoon, jolloin ne aukesivat ylös. Kyseessä ei siis ollut designin vaan käytännön sanelema rakenne.

Mercedes-Benz 300 SL:n kori valmistettiin alumiinista ja magnesiumista ja koko auto painoi 1 295 kg. Painopiste oli rakennettu matalalle ja korin ilmanvastuskerroin oli ainoastaan 0,25 Cd. Auton väri oli hopeanharmaa.

Mercedes-Benz debytoi 300 SL-mallilla Italian Mille Miglia -maantieajossa toukokuussa 1952. Mercedes ajoi 300 SL:llä toiseksi ja sai kaksi autoa neljän nopeimman joukkoon. Kahta viikkoa myöhemmin Sveitsin Bernissä Mercedes otti 300 SL -autoillaan kolmoisvoiton, Ranskan Le Mansin 24 tunnin ajossa kaksoisvoiton ja voiton Meksikon Carrera Panamericanassa.

Vuonna 1954 Mercedes-Benz aloitti kilpailemisen formula ykkösissä, eikä autonvalmistaja ollut suunnitellut 300 SL:ää sarjatuotantomalliksi. Yhtiön johto lopulta pyörsi päätöksensä ja aloitti katulaillisen kilpa-auton 300 SL:n (W 198) sekä hieman edullisemman roadster-korimallisen 190 SL:n (W 121 B II) tuotannon.

Lähde: Mercedes-Benz, Daimler

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?