”Donetskin ja Luhanskin kansantasavaltojen tunnustaminen voi johtaa uusiin sanktioihin, mutta ne eivät vahingoita (Lada-merkkiä valmistavaa) Avtovazia millään tapaa”.
Näin uhosi vielä reilu viikko sitten Ladan ranskalainen toimitusjohtaja Nicolas Maure uusitun Vesta-mallin ensiesittelytilaisuudessa Udmurtiassa, kertoo muun muassa Venäjän suurin autolehti Za Rulom.
Maure arvioi tuolloin paikalliselle lehdistölle, että lännen mahdollisten pakotteiden takia Ladan kysyntä sen kuin vain kasvaa.
– Keskustelimme äskettäin Udmurtian kuvernöörin kanssa siitä, että voimme nähdä kansallisen ylpeyden kasvun, mikä rohkaisee kansallisten tuotteiden kulutuksen kasvuun. Tässä tapauksessa Ladasta tulee autoalan venäläisin tuote – sillä on korkein lokalisointitaso kaikista Venäjällä toimivista autonvalmistajista, Maure sanoi tilaisuudessa.
Toimitusjohtaja lisäsi vielä, että Lada Vestan uusi hieno kasvojenkohotusmalli on kehitetty kokonaan Venäjällä, ja että Avtovaz investoi uudistetun Vestan mainostamiseen ja myyntiin noin seitsemän miljardia ruplaa.
Sitten toimitusjohtajan viimeviikkoisen puheen ruplan kurssi on romahtanut, Lada-malliston hinnat räjähtäneet taivaisiin ja tehtaat seisautettu.
Käytännössä tuotanto on jouduttu ajamaan kokonaan alas ainakin yhtiön Moskovan tehtailla.
Lisäksi Avtovazin tehtaat pystyvät komponenttipulan ja pakotteiden vuoksi valmistamaan enää teknisesti vanhanaikaisia, joskin sinänsä etenemiskykyisiä Niva-malleja.
Avtovazin kansainvälinen osasto ja lehdistöpalvelu eivät vastanneet Ilta-Sanomien eilen ja tänään tekemiin yhteydenottoihin.
Venäläiset puhelinnumerot vaikuttivat kuitenkin soivan kännykässä normaalisti.
Lada Vesta on Avtovazin vuodesta 2015 alkaen valmistama alemman keskiluokan automalli. Sen edeltäjiä ovat olleet Lada Priora sekä Suomeenkin aikoinaan tuotu Ladan 110-mallisto.