Koeajossa katseet kääntävä Cupra Born: Vahvasti plussan puolella pikkuharmeista huolimatta

Koeajo: Cupra Born näyttää viettelevän vauhdikkaalta sähköautolta, mutta urheilullisuus paljastuu osin illuusioksi.

5.3. 7:05

Espanjalaismerkin ensimmäinen sähköauto oli IS:n testissä sekä pääkaupunkiseudun sohjossa että pohjoisen napapiirin kinoksissa. Etelässä alla oli 58 kWh:n akustolla varustettu ”perusmalli”. Lapissa ajoon järjestyi tehokkaampi e-Boost-paketilla varustettu versio.

Volkswagen ID.3:n sisarmalli herättää uteliaita katseita, eikä ihme, sillä Bornissa on tiettyä eksklusiivisuutta. Viimeistään Cupralle ominaiset kuparinväriset detaljit tuovat erottavan annoksen persoonallisuutta.

Ulkokuoren antamat lupaukset jäävät kuitenkin puolitiehen, jos mittatikkuna pitää ID.3:a. Teholukemat ovat nimittäin identtiset. Ei Bornilla silti peränpitäjäksi jää. Koeajetun 150-kilowattisen mallin kiihtyvyys nollasta sataan on 7,3 sekuntia, mikä ei tuota julkisessa liikenteessä minkäänlaisia ongelmia.

Laimea ja iloton värimaailma on usean autonvalmistajan tapa erottua. Cupra Bornin saa tosin myös hiukan kirkkaammillakin vaihtoehdoilla.

Toisin kuin ID.3:sta Bornista löytyy mukautuva iskunvaimennus. Progressiivisesti säätyvän ohjaustehostimen myötä ohjaus tuntuu hyvin luontevalta. Sen sijaan jarrujen toimintatapaa pitää hetki hakea. Kuten monet muut sähköautot, myös Born aloittaa jarrutuksen hiukan jälkijättöisesti ottaakseen ujolla polkaisulla ensiksi talteen energiaa.

Ohjaamon tunnistaisi ilman kuparisia koristeita väärentämättömäksi Volkswageniksi. Espanjalaiset mausteet luovat dramatiikkaa, mutta toiston uhallakin kritiikki kohdistuu jälleen toimintojen käytettävyyteen. Ratin ja keskinäytön säätimet kertovat puolinaisesta kehitystyöstä. Etenkin tasanopeussäädintä käytettäessä vauhtia kymmenellä (km/h) laskevat ja nostavat säätöyritykset tuntuvat arpapeliltä.

Koeajoviikon aikana keskinäyttö jumittui kesken ajon kahdesti. Vasta kun auto oli seisonut parkkiruudussa sammutettuna 30 minuuttia, näyttö alkoi toimia normaalisti – jumittuakseen seuraavana päivänä uudelleen. Pakkasta ei voinut syyttää, koska ulkolämpötila oli plussan puolella.

Harmistuksen aiheista huolimatta itse ajaminen miellyttää, vaikka kaupunkiajossa vasemman puolen kaksihaarainen A-palkki on omiaan aiheuttamaan katveita. Pitkällä matkalla sähköisesti säädettävät, vakiovarusteiset kuppi-istuimet antavat mainion tuen.

Bornin viralliseksi toimintamatkaksi on mitattu versiosta ja akuston koosta riippuen 348–544 kilometriä. Tuoreen hinnaston mukaan koeajossa olleen version akusto vie 399 kilometrin päähän (WLTP).

Bornin teoreettinen latausnopeus vaihtelee versiosta riippuen 120 kilowatista 170 kilowattiin. Valmistajan mukaan Bornin toimintamatkan mahdollistaa osaltaan lämmönhallintajärjestelmä, joka pitää akkupaketin lämpötilan optimaalisella tasolla.

Normaalissa ajoasennossa kuljettaja ei näe ajosuunnan valitsinta, sillä ohjauspyörä peittää näkyvyyden.

Lukuisten muiden sähköautojen tapaan Born ei kuitenkaan käytännössä kykene valmistelemaan ajoakkuaan lämpimäksi ennen lataamista, mikä tarkoittaa virallista mittausarvoa hitaampaa latausta. Muutaman lämpöasteen säässä 100 kilowatin latausaseman näyttö kertoi noin 45 kilowatin tehosta. Pari päivää myöhemmin samoissa olosuhteissa, mutta eri asemalla nopeus noudatteli 36-40 kilowatin tehoa.

Born on verrokkiryhmässään pienikulutuksinen. Maantieajossa pikkupakkasella kulutus vaihteli 20-23 kWh:n välillä,.

Koeajoauton laturi ei ottanut vastaan ainakaan kylmällä säällä virtaa vastaan niin nopeasti kuin viralliset mittausarvot kertovat. Teoriassa 135 kW:n latauspisteestä voidaan ladata 100 km:n toimintamatka seitsemässä minuutissa.

Mahdollista lataustuskaa lievittää se, että Bornin kulutus pysytteli maltillisessa 21 kWh:n tietämissä.

Bornin ohjauspyörä alastomimmillaan sisältää hankalakäyttöisiä hipaisupainikkeita. e-Boost-paketti (alla) tuo mukanaan ajotilavalinnat ja Cupra-ajo-ohjelman rattiin.

Cupra Born e-Boost 170 kW (akku 58 kWh) maksaa halvimmillaan 42 990 euroa.

Espanjalaisvalmistaja testaa parhaillaan autojensa kyvykkyyttä Rovaniemellä äärimmäisissä olosuhteissa, kuten tehtaan edustajat ilmoittivat. Edellisen viikon kovat pakkaset olivat vaihtuneet plusasteisiin, kun IS osallistui ensimmäisen testipäivän askareisiin.

Ajonvakautusjärjestelmää ei voi kytkeä täydellisesti pois, ellei auton alle asenneta tietynlaisia leveitä renkaita.

Lue lisää: Tässä on auto, josta ei pitänyt tulla sähkökäyttöistä ja jonka nimikin vaihtui kesken kaiken

Lapin hankien keskelle tuotu e-Boost-versio Cupra-ajo-ohjelmalla tarjosi lisäannoksen tehoa (170 kW/231 hv) vääntölukeman pysyessä 310 newtonmetrissä. Ihan vallattomaksi ajaminen ei lisätehosta, 6,6 sekunnin kiihtyvyyslukemasta ja takavedosta huolimatta yltynyt suljetulla radallakaan, sillä ajonvakautusjärjestelmää ei voi kytkeä täydellisesti pois, ellei auton alle asenneta tietynlaisia leveitä renkaita 20-tuumaisiin vanteisiin.

Lue lisää: Nuori automerkki lujassa vauhdissa: IS tutustui Cupran kolmeen uutuuteen

Tavaroille järjestyy tilaa 385 litran verran.

Ovatko kyseessä järkisyyt vai ylimääräisen rahastuksen paikka? Se jäi hiukan auki, mutta näilläkin eväillä auton saa jäisessä mutkassa uppoamaan hankeen, kuten ESC-vapautusta vaatinut keskieurooppalainen toimittaja sai kokea.

Cupra Bornin muotoilusta löytyy silmää ilahduttavia kohokohtia.

MOOTTORI sähkö, 150 kW (204 hv), 310 Nm

SUORITUSKYKY 0–100 km/h 7,3 s, huippunopeus 160 km/h

AJOAKKU 58 kWh (netto)

KULUTUS 15,4 kWh

TOIMINTAMATKA (WLTP) 399 km

LATAUS 11 kW 6 h 15 min, 120 kW pikalataus 80% 35 min

VOIMANSIIRTO kiinteä välityssuhde, takaveto

MITAT p 4 322, l 1 809, k 1537 mm, akseliväli 2 766 mm, omamassa 1 736 kg, tavaratila 385 l

HINTA 46 990 euroa

Kiitämme

Mukautuvaa iskunvaimennusta

Maltillista energiankulutusta

Sporttista olemusta ja etuistuimia

Moitimme

Ohjaamon hipaisutoimintoja ja keskinäytön jumituksia

Suorituskyvyn rajallisuutta varauksin

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?