Sähköautoihin jo yli kymmenen vuoden ajan voimakkaasti panostaneen Renaultin uusin ase kovasti kasvavilla täyssähköautojen markkinoilla on nyt Megane E-Tech.
Kyseessä on aivan upouudelle perusrakenteelle pohjautuva viisiovinen täyssähköinen perheauto, jota ei pidä kuitenkaan nimestään huolimatta sekoittaa markkinoille yhä jäävään muuhun Megane-mallistoon.
Lue lisää: Koeajossa Ford Mustang Mach-E GT – verevä sähköhoppa, jonka voimavaroihin kätkeytyy pari heikkoutta
Megane E-Tech on toisin sanoen mallinimestään huolimatta ihan oma autonsa, jolla ei ole polttomoottori-Meganen kanssa oikeastaan mitään muuta yhteistä kuin nimi.
Ovenkahvat painuvat piiloon ovipellin sisään. Alkujaan Teslan lanseeraama ratkaisu pienentää ilmanvastusta ja näyttää toki yhä myös erottuvalta.
Täyssähköisyyden ehdoilla suunniteltu Megane E-Tech on ulkomittoihinsa nähden sisältä todella tilava.
Ohjaamossa huomion kiinnittää hieman käännettyä L-kirjainta muistuttava moderni kojelauta, jossa yhdistyvät nykymuodin mukaisesti täysdigitaalinen mittaristo sekä jopa 12-tuumainen pystyyn asennettu kosketusnäyttö.
Tietoviihteen käyttöjärjestelmänä on Google, minkä puitteissa esimerkiksi navigointitoimintojen logiikka on tuttua kännykkämaailman tavaraa. Laatuvaikutelma on osin jopa huomattavan korkea.
Myös taustapeili oli koeajoyksilössä digitaalinen, eli yksinomaan kamerakuvaan perustuva.
Laatuvaikutelma ohjaamossa on kauttaaltaan hyvä ja osin jopa erinomainen, varsinkin kun ottaa huomioon auton melko maltillisen hinnan.
Käyttökytkimien osalta tarjolla on myös fyysisiä vaihtoehtoja, eikä kaikkia mahdollisia toimintoja ole onneksi piilotettu yksinomaan kosketustoimintojen taakse.
Lue lisää: Tässä ovat käytetyn, alle kymppitonnin hintaisen sähköauton ikävimmät ongelmat
Saatavilla on kaksi eri moottoritehoa (130 hv/210 Nm ja 218 hv/300 Nm) sekä kaksi akkukokoa (40 kWh ja 60 kWh).
Tehokkaimman moottorin yhteydessä on aina automaattisesti myös suurempi ajoakku, mutta pikkukoneen osalta asiakas voi valita myös ajoakun koon.
WLTP-normin mukainen toimintamatka on pikkuakkuisella mallilla 300 ja isompiakkuisella isotehoisella 450 kilometriä.
Kaikkein paras WLTP-luku on tarjolla pienempitehoisen moottorin ja isomman akun yhdistelmällä, jolloin luvattu kertatoimintamatka nousee 470 kilometriin.
Takana on odotettua selvästi paremmin tilaa ja jopa monesti parjattu keskipaikka on tällä kertaa ihan käyttökelpoinen. Lattian alla sijaitseva ajoakusto jättää reisituen vajaaksi, mikä on useimpien muidenkin täyssähköautojen ongelma.
Espanjan lämmössä koeajettu isoakkuinen ja isomoottorinen malli tuntui kuluttavan aika lailla Renaultin lupaaman mukaisesti.
Tämän perusteella voi veikata Megane E-Techin kulkenevan siis talvellakin pikkuakkuisena versiona melko helposti parin sadan ja isompiakkuisena arviolta noin 300 kilometrin kertamatkan.
Mikäli sähkö-Meganella ajaa suurimmilta osin kesäistä kaupunkiajoa, toimintamatkaksi voi parhaimmillaan arvioida jopa yli 500 kilometrin lukemaa.
Lue lisää: Fisker avasi toisen täyssähköisen autonsa tilauskirjat – hinta reilusti alle 30 000 euroa
Auton peruslatausjärjestelmä tukee mukavasti 22 kilowatin tehoa (3x32A), mikä tarkoittaa sitä, että suomalaisessa perustason asiointilatauksessa Meganen akku täyttyy näissä lataustapauksissa monia kilpailijoita selvästi nopeammin.
Renaultin versio CCS-pikalatauksesta tukee puolestaan pienempiakkuisessa versiossa 85 kW:n ja isompiakkuisessa 130 kW lataustehoa.
Ajassa tämä tarkoittaa sitä, että tehokkaammalla satakolmekymppisellä autoon latautuu puolessa tunnissa parhaimmillaan jopa 300 kilometrin taittamiseen tarvittava energiamäärä.
Takakontti avautuu Megane-tekstin alla olevasta pikkunapista. Nähtäväksi jää, miten ratkaisu toimii, kun Suomen talvi peittää aikanaan takaluukun peltipinnan jäätyneellä maantieloskalla.
Lataamisen kannalta merkittävää on sekin, että Megane tukee monien kalliimpien kuten Audin ja Mercedes-Benzin sähköautojen tapaan navigaattoritietoon perustuvaa akun esilämmitystä ja -jäähdytystä.
Näin pikalatauksesta saadaan irti parempaa tehoa myös hankalissa lämpötilaoloissa.
Suomalaisittain ilahduttavaa on sekin, että E-Tech-Megane kykenee myös perävaunun vetoon.
Sallittu vetomassa on isompitehoisessa 900 ja pienempikoneisessa 500 kilogrammaa.
Lue lisää: Tässä ovat odotetut, uudet sähköautot – IS löysi Münchenin autonäyttelystä toisenkin ison trendin
Ajettavuutta voi kuvailla hyväksi ja ainakin ajetussa isompimoottorisessa mallissa voimaa on tarjolla kaikkiin arkitilanteisiin ehdottomasti riittävästi.
Ohjaus on nopea ja Megane E-Tech reagoi ohjaajan käskyihin sen verran herkästi, että auto tuntuu jopa todellista omapainoaan kevyemmältä.
Tavaratila on melko syvä, minkä myötä myös nostokorkeus on aika reilu. Suksiluukku puuttuu, mutta istuimet taittuvat matalaksi kahdessa erikokoisessa osassa.
Pohjaan sijoitettu ajoakku tekee kutenkin sähkö-Meganen painopisteestä polttomoottoriautoa matalamman, mistä on iloa erityisti kovempivauhtisessa mutka-ajossa.
Erilaisia ajoavustimia löytyy vakio- ja lisävarustelistoilta peräti 26 kappaleen verran.
Lue lisää: Loistoluokan sähköauto koeajossa: Täysimittaisen ihastumisen esteenä pari käytännön seikkaa
Kaikkiaan Renault Megane E-Techistä sopii odottaa kiinnostavaa haastajaa myös Suomen sähköautomarkkinoilla.
Sutkakka sähkösukkula kisaa ennen muuta muiden edullisemman pään täyssähköautojen kanssa.
Sen takaavat hyvänoloisten arkiominaisuuksien ohella myös malliston hinnat, jotka alkavat (nykyisen hankintatuen kera) tasan 36 390 eurosta.
Merkittävää hintataistossa on sekin, että Renault Megane E-Techin koko Suomi-mallisto on varusteltu varsin kattavasti eikä varsinaisia karvalakkimalleja ole myynnissä lainkaan.
Suomeen ensimmäiset E-Techit saapuvat alkukesän korvilla, kaikkiaan kuutena eri malliversiona.
Lue lisää: Ensimmäiset uuden ajan sähkö-Kiat ovat nyt maassa – näin eri alamallit eroavat toisistaan
Tekniikka
Renault Megane E-Tech 60 kWh 220 hv Techno
Moottori sähkö, 160 kW (220 hv), 300 Nm
Suorituskyky 0–100 km/h 7,4 s, huippunopeus 160 km/h
Ajoakku 60 kWh
Kulutus 16,1 kWh
Toimintamatka (WLTP) 470 km
Lataus 22 kW (3x32A) n. 3 tuntia, pikalataus 20-80% n. 30 min
Voimansiirto kiinteä välityssuhde, etuveto
Mitat p 4 210, l 1780, k 1500 mm, akseliväli 2700 mm, omamassa 1725 kg, tavaratila 440 l
Hinta 44 390 euroa (hankintatuen kanssa)