Myyjä antoi jarrunesteen sijasta ohjaus­tehostimen öljyä – jarrut hirttivät kiinni kesken ajon

Kun jarrunesteen pinta oli laskenut kyllin alas, autoilija poikkesi kanssa-autoilevien ihmisten suosimaan tavarataloon. Asiakas oletti, että liikkeessä on kaikkea kaupan ja osaava palvelu.

Jarrunestesäiliön korkissa muistutetaan, mitä ainetta säilöön saa lisätä.

17.2. 7:00

Nainen näytti kamerastaan kahta valokuvaa myyjälle autonsa moottoritilasta ja kertoi, mitä on tullut ostamaan.

Valokuvassa jarrunestesäiliön korkissa kerrottiin englanniksi, että nestepurkissa on oltava merkintä ”DOT4”. Merkintä kertoo jarrunesteen laadusta.

Nainen kertoi myyjälle myös autonsa rekisterinumeron.

Myyjä toi purkin, jonka piti sisältää jarrunestettä. Hinta oli senttiä vaille yhdeksän euroa.

Kuluttaja lisäsi nestettä jarrunestesäiliöön ja kaiken piti olla taas kunnossa.

Kolmisen kuukautta kului, kun jarrut alkoivat reistailla, minkä vuoksi nainen joutui liikenteessä vaaratilanteisiin. Lopulta vastaan tuli hetki, kun jarrut hirttivät kiinni.

Korjaamolla kävi selväksi, että ongelman aiheuttaja oli ohjaustehostimen öljy, jota löytyi jarrusylinteristä.

Öljy poistettiin ja auto korjattiin. Remontti maksoi 736 euroa.

Hyvämaineisen varaosaliikkeen myyjä oli myynyt naiselle jarrunesteen sijasta ohjaustehostimen öljyä.

Kuluttaja vaati tavaratalolta remontin hintaa korvauksena vahingosta, jonka myyjän myymä väärä tuote oli aiheuttanut.

Lue lisää: Kuluttaja vetkutteli vastoin myyjän ilmaista neuvoa– Audin takuuajan umpeutuminen tuli kalliiksi

Myyjäliike kiisti vastuun ja totesi, ettei ole korvausvelvollinen. Myyjän mukaan lopullinen vastuu on sillä, joka laittaa nesteen säiliöön.

Myyjä muistutti vielä, että ostajalla oli tieto, jonka mukaan purkissa on oltava merkintä ”DOT”. Hän on kuitenkin lisännyt nestettä, vaikka purkissa ei ole ollut kyseistä tekstiä, myyjä ihmetteli kuluttajan toimintaa.

Myyjä huomautti myös, että hän ei ollut nähnyt kuluttajan mainitsemia valokuvia.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan kuluttajan esittämä maksutosite osoittaa, että hänelle oli myyty jarrunesteen sijasta ohjaustehostimen öljyä.

Myyjän mukaan lopullinen vastuu on sillä, joka laittaa nesteen säiliöön.

Lautakunnan näkemyksen mukaan ammattitaitoisen myyjän olisi pitänyt erottaa jarruneste ja ohjaustehostimen öljy toisistaan.

Koska näin ei ilmeisesti ole tapahtunut, ”on myyjän suorituksessa ollut virhe”, lautakunta totesi.

Korjaamolaskun mukaan jarrupääsylinteri jouduttiin uusimaan remontissa, joten myyjän virheestä kuluttajalle aiheutui vahinkoa.

Lautakunta toteaa kuitenkin, että ostaja olisi myyjän virheestä huolimatta voinut ennen nesteen lisäämistä tarkistaa purkin merkinnöistä onko kyse jarrunesteestä. Näin hän ei ilmeisestikään tehnyt, ja näin ostajakin myötävaikutti vahinkoon, lautakunta totesi.

Lue lisää: Aukoton huoltohistoria oli reikiä täynnä – Mersun ostaja jäljitti oikeita tietoja Saksasta asti

Korvausta voidaan sovitella tai oikeus korvaukseen voidaan evätä, jos vahinkoa kärsinyt on omalla toiminnallaan myötävaikuttanut vahinkoon.

Vahingonkorvauksen määrän arviointi perustui osapuolten myötävaikutuksen lisäksi pääjarrusylinterin korjauskustannuksiin.

Lautakunta suositti joulukuussa tekemässään ratkaisussa yksimielisesti, että tavaratalo maksaa kuluttajalle 210 euroa vahingonkorvauksena. Kuluttajan osuudeksi jäi yli 500 euroa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?