Näin rajusti bensan hinta on noussut vuodessa – ”Työssäkäynti tulee kannattamattomaksi”

Auton polttoainetankin täyttäminen maksaa Suomessa parikymppiä enemmän kuin vuosi sitten, tilastotieto kertoo.

Öljyn maailmanmarkkinahinnan kaksinkertaistuminen on yksi iso syy korkeisiin kuluttajahintoihin. Vaikka öljy onkin kallistunut roimasti, silti polttoaineiden hinnoista suurin osa muodostuu veroista, joiden taso päätetään käytännössä eduskunnassa, Autoliitto sanoo lausunnossaan.

15.2. 11:30

EU:n tilastojen mukaan (EU Weekly Oil Bulletin, 7. helmikuuta 2022) 95-oktaanisen bensiinin hinta oli helmikuun alussa Suomessa keskimäärin 1,906 euroa ja dieselin 1,829 euroa litralta.

Vuotta aiemmin hinnat olivat 1,521 ja 1,411 euroa litralta.

Yksi 50 litran tankillinen bensiiniä maksaa 19 euroa enemmän kuin helmikuussa 2021. Dieseliä tankkaava kärsii vielä enemmän, sillä hintaero vuoden takaiseen on 21 euroa.

Bensiinin veroton hinta oli helmikuun alussa 2022 Suomessa 0,815 ja dieselin 0,964 euroa litralta.

– Hintojen nousu on ollut niin rajua, että se vaikuttaa jo merkittävästi ihmisten toimeentuloon ja työssäkäyntiin sekä elinkeinoelämään, joka sekin on pitkälti tieliikenteestä riippuvaista, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen arvioi tiedotteessa.

– Monilla ei ole omassa arjessaan vaihtoehtoa auton käytölle, joten liikkumiskustannusten nousu on pois muusta kulutuksesta ja kustannusten noustessa riittävän korkeiksi työssäkäynti tulee kannattamattomaksi. Nyt poliitikoilta tarvitaan nopeita toimia tilanteen helpottamiseksi.

Autoliiton mukaan ainoa oikea tapa korkeista polttoainehinnoista aiheutuneiden haittojen kompensoimiseksi on alentaa liikennepolttoaineiden hintaa verotusta alentamalla. Muita veroja, kuten ajoneuvoveroa alentamalla kohdentuminen heikkenee heti merkittävästi, Autoliitto arvioi. Siinä tilanteessa vähiten polttoainetta ostavat autonomistajat saisivat suhteellisesti suurimman kompensaation.

Lue lisää: Pentti, 61, tiivisti tunnelman bensan ennätys­hinnoista: ”Kismittää”

Lue lisää: Bensa ja diesel ovat nyt kalliita, mutta myös muut tekijät vaikuttavat autoilun hintaan – katso millä osa-alueilla voit ehkä vielä säästää

Sekoitevelvoitteen alentaminen kohdentuu Autoliiton mukaan eri tavalla eri polttoainelaatujen hintoihin. Sen seurauksena kompensaatio on erilainen riippuen siitä, mitä käyttövoimaa käytetään. Autoliitto tähdentääkin, että nyt pitää pyrkiä teknologianeutraaleihin toimiin: tuloveropohjaiset verovähennysmallit eivät puolestaan tarjoa nopeaa oikea-aikaista helpotusta siihen akuuttiin toimeentulohaasteeseen, mihin moni omaa autoa päivittäin tarvitseva on joutunut.

Kompensaation myöntäminen esimerkiksi vain haja-asutusalueilla asuville olisi Autoliiton mukaan epätasa-arvoista.

Valmisteilla olevissa päästövähennyssuunnitelmissa on useita toimenpiteitä, jotka korottaisivat polttoaineiden hintoja entisestään, Autoliitto muistuttaa.

Lue lisää: Näin paljon autoilija voi netota kaupan tarjoamasta ilmaisesta edusta – hyöty jopa satoja kilometrejä ja yli 60 euroa per latauskerta

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?