Niin sanotun fossiilittoman liikenteen tiekartan toimenpiteillä on mahdollista päästä pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen linjaamaan tavoitteeseen liikenteen päästöjen puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä, kertoo Liikenne- ja viestintäministeriö.
Ministeriön mukaan tavoitteeseen pääseminen kuitenkin edellyttää, että biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta nostetaan neljällä prosenttiyksiköllä ja että EU:n päästökauppa toteutuu.
Jos EU-päästökauppa ei ota tuulta alleen, vaihtoehtona on myös oma, kotimainen päästökauppajärjestelmä.
Sekä jakeluvelvoitteen noston että päästökaupan on yleisesti arvioitu nostavan bensiinin ja dieselin hintoja yhdessä jopa useilla kymmenillä senteillä per litra.
Toistaiseksi jakeluvelvoitteesta ei kuitenkaan ole tehty lopullisia päätöksiä.
Sama koskee myös EU:n päästökauppahanketta, josta vasta neuvotellaan.
Liikenteen päästöjen puolittaminen ottaa LVM:n mukaan joka tapauksessa seuraavan isomman askeleen maaliskuussa, jolloin hallitus tekee kokonaisarvion niin sanotun taakanjakosektorin päästötoimenpiteiden riittävyydestä.
Taakanjakosektoriin kuuluvat myös autoilu ja muu liikenne.
Tämän jälkeen vuorossa on ”kevään aikana” tapahtuva hallituksen ns. keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelman esittäminen selontekona eduskunnalle.
Varsinainen tosikoitos on luvassa edellä mainittujen jälkeen huhtikuussa, jolloin valtion budjettiin liittyvät jakeluvelvoite- ja muut päätökset tulevat kevään kehysriihessä päätöspöydälle.
Riihen päättyessä selvillä siis pitäisi olla se, miten fossiilittoman tiekartan toimenpiteet kuten esimerkiksi jakeluvelvoitteen nosto toteutetaan vuosina 2023-26.
EU-tason päästökauppaneuvotteluista odotetaan puolestaan päätöksiä ”vuoden 2022 aikana”.
Lue lisää: Näin autoveron poisto bensiini- ja dieselautoilta vaikuttaisi polttoaineen hintaan
Syyskuussa 2021 päivitetyn liikennepäästöjen perusennusteen mukaan uusia toimia liikenteen päästöjen puolittamiseksi tarvitaan vielä noin noin 1,25 hiilidioksidimegatonnin verran.
Näistä jakeluvelvoitteen nosto kuittaa arviolta 0,3-0,4 megatonnia ja EU-tason päästökauppa niin ikään 0,3-0,4 megatonnia.
Lue lisää: Kolmen ministeriön selvitys: Dieselin hintaan tulevina vuosina jopa +65 senttiä / litra
Loput vähenemästä katettaisiin LVM:n näkemyksen mukaan erilaisilla hankintatuilla kuten sähköauto- ja joukkoliikenneavustuksilla sekä etätöillä ja ”uusilla liikennepalveluilla”.
Myös liikenteen verotusta aiotaan muuttaa niin, että hiilidioksidipäästöt vähenisivät sen avulla 0,02 megatonnia.