Johtaja väläytti: Sähköauton lataamisen maksaminen voi yksinkertaistua pian – ”Pankkikortilla tai puhelimella”

Yksi sähköauton lataamisen kipukohdista on maksaminen. Siihen voi tulla helpotusta pian.

Latauspisteistä saa sähköä, kunhan on puhelimeen ladattava sovellus, älykello ja pahimmillaan tai parhaimmillaan iso läjä erilaisia RFID-tunnisteita taskussa.

26.1. 12:10

– Latausinfrastruktuurin laajeneminen on avainasemassa, kun kuljetaan kohti fossiilivapaata yhteiskuntaa. Yhtä tärkeää on keskustella siitä, miten haluamme näiden latauspisteiden toimivan ja integroituvan yhteiskuntaan, kertoo Cecilia Routledge, joka on akkujenhallintaratkaisujen toimittajan CTEK:n sähköautoliiketoiminnasta maailmanlaajuisesti vastaava johtaja.

Alle kymmenessä vuodessa Suomessa arvioidaan olevan jopa yli 600 000 sähkökäyttöistä autoa, CTEK:n tiedotteessa mainitaan. Suomen arvioidaan lakiesityksen mukaan tarvitsevan vuoteen 2030 mennessä noin 171 000 uutta latauspistettä, jotta pystytään vastaamaan sähköajoneuvojen tarpeisiin.

Kuluttajan kannalta on hyvä, että markkinoilla on monia toimijoita, mutta se on johtanut myös ongelmiin, koska latausasemilla on lukuisia erilaisia maksutapavaihtoehtoja.

– Sähköauton omistaja saattaa joutua säilyttämään useita RFID-tunnisteita hansikaslokerossa, jotta pystyy lataamaan auton tien päällä. Jos käyttää uutta latauspistettä, voi joutua myös skannaamaan QR-koodin ja rekisteröitymään verkkosivustolle tai sovellukseen, Routledge kertoo.

Toivottavasti vuonna 2022 RFID-tunnisteet, QR-koodit ja sovellukset alkavat jäädä pois.

EU-lainsäädäntöön ollaan kuluttajan onneksi ajamassa muutosta, jolla toimijat voidaan velvoittaa avaamaan latausasemansa kaikille läpinäkyvästi ja ilman syrjintää. Se osaltaan edellyttäisi, että maksukorttien on oltava käyttökelpoisia veloituksen aikana.

– Toivottavasti vuonna 2022 RFID-tunnisteet, QR-koodit ja sovellukset alkavat jäädä pois, ja pääsemme käyttämään helppoa lähimaksua pankkikortilla tai puhelimella, kun auton akkua tarvitsee matkan varrella ladata muutama kilowattitunti.

Lue lisää: Suuri kauppaketju jakaa yhä ilmaista energiaa sähköautoihin – ”Osa käyttäjistä toivoo, että lataaminen olisi maksullista”

Routledge kertoo, että ISO 15118 -standardi mahdollistaa sähköajoneuvon automaattisen tunnistamisen ja valtuutuksen yhteensopivilla latausasemilla.

Lue lisää: Sähköauton lataaminen ei onnistunut armeijaa käyvältä varusmieheltä – tilillä oli rahaa, mutta laturi vaati yllättäen 30 euron katevarauksen

Lue lisää: Sähköauton ilmainen lataaminen ABC-pisteissä loppuu – tällaisia ovat juuri paljastuneet hinnat

Lue lisää: Näin paljon autoilija voi netota kaupan tarjoamasta ilmaisesta edusta – hyöty jopa satoja kilometrejä ja yli 60 euroa per latauskerta

Lue lisää: Tuhansien eurojen riita uudesta sähköautosta: Sulakekoko ei riittänyt ja lataaminen venyi yllättäen melkein vuorokauden mittaiseksi

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?