IS:n koeajossa uusiutunut Kia Sportage: Maukkaasti nelivedolla – talvi paljasti myös puutteet

Koeajo: Kia Sportagen viides sukupolvi kosiskelee tyylitietoisia. Luminen Suomen talvi paljasti korealaismerkin uutuudesta myös ikäviä puolia.

Kia Sportagen viides ja tuorein sukupolvi kosiskelee eurooppalaisia ostajia yhä hanakammin. Sportagesta on nyt tehty ensi kerran varta vasten eurooppalaisille markkinoille suunniteltu malliversio. Muotoilu on samalla tavanomaistunut.

27.1. 13:17

Kia on autovalmistajana saavuttanut monessa maassa nyt aseman, jossa sen ei pahemmin enää tarvitse kumarrella muille merkeille. Suomessakin korealaismerkki hätyyttelee jo ensirekisteröintien kärkisijoja.

Mallisortimentin vetonaulana toimii Sportage. Uutuuden muotoilusta voi todeta sen verran, että koeajon viides sukupolvi on pääosin jo hyvin tavanomaisen näköinen. Se on menestyksen hinta, kun miellyttää pitää mahdollisimman monia.

Takaosan muotoilussa korostuvat kromikiiltoiset vaakalinjat.

Sportagen kylkiin on lisätty muovilärpäkkeitä, jonka tapaisia esimerkiksi Renault on käyttänyt autoissaan jo vuosikaudet. Ainoastaan ajovalot ovat valtavirrasta poikkeavat, suorastaan erikoisen malliset kolmiot aivan keulan reunoilla. Ratkaisu saa keulan näyttämään hyvin leveältä; keulahymy kasvaa jopa irvistykseen asti. Tämän pitäisi olla eurooppalaiseen makuun istuvaa.

Tilojen puolesta uusi Sportage on onnistuja. Pitkänkin kuljettajan taakse takaistuimelle mahtuu aikuinen vaivatta. GT-Line-varustetason mukana tulevat ”dynaamiset” nahkaverhoillut etuistuimet ovat hyvät, ainoastaan reisituen pituuden säätöä jää vielä kaipaamaan. Tavaratila on kunnon kokoinen 587 litrallaan. Sen laajennus onnistuu mutkattomasti, vaikka tavaratilan pohja ei aivan tasaiseksi muodostukaan.

Koeajossa oli nelivetoinen ja perinteinen hybridi, sillä pistokehybridit saapuvat maahamme vasta keväämmällä. Tasaisessa maantieajossa eco-ajotilassa kulutuksen sai puristettua seitsemän litran tuntumaan ja allekin, kun mentiin haastavissa talvikeleissä. Suoritus on ihan kelpo tämän kokoluokan autolle.

Ohjaamossa on tyylikäs tunnelma. Isot näytöt hallitsevat kuljettajan näkökenttää.

Ilmastointia ohjataan kosketuspaneelin avulla. Ratkaisu ei ole kaikkein sujuvin.

Digimittaristo pystyy jakamaan monenlaista informaatiota.

Kaupungissa hybridi-Sportagelle alkaa kuitenkin menovesi maistua. Kulutus nousee peräti yhdeksän litran tuntumaan. Toisaalta on hyvä muistaa, että talviliukkaat, neliveto ja 230 hevosvoiman teho vaativat veronsa. Silti kaupunkikulutus on nykyaikaiselle hybridille korkea. Koeajojakson keskikulutukseksi muodostui peräti 8,9 litraa sadalla kilometrillä, kun keskinopeus oli kaupunkipainotteinen 41 km/h. Tyypillisellä 60 kilometrin lenkillä sekalaisessa ajossa auto kulutti 7,2 litraa sadalla.

Sportagen neliveto on säädetty maukkaaksi, sillä ajonvakautus antaa liukkaalla kelillä auton taka-akselille hieman ”löysää”, jolloin auto yliohjautuu ensin hyvin lyhyesti ja alkaa välittömästi sen jälkeen ohjautua kohti haluttua ajosuuntaa. Neliveto-Sportagen voi saada myös hallittuun nelipyöräluisuun, mikä tuntuu aktiivisen kuljettajan näpeissä miellyttävältä.

Osa tärkeistä painikkeista on sijoitettu keskikonsoliin.

Ajettavuus on kunnossa: Sportage kääntyy mutkiin täsmällisesti, eikä ohjaustuntumassa ole juurikaan moitteen sijaa. Kuljettaja saa etenemissuunnasta hyvän palautteen ja ohjausvaste on luonteva.

Etuistuimet ovat onnistuneet.

Takaistuimella on 4,5-metriseen kokonaispituuteen nähden hyvin tilaa.

Perusmuodossaan 587 litran tavaratila on kooltaan hyvä, ja kontin laajennuskin onnistuu helposti.

Jousitukseen Kia kertoo panostetun, ja GT Linen sähköisesti säätyvä iskunvaimennus on onnistuneesti muokattu. Jousituksessa ei ole turhaa pintakovuutta, mutta silti se ei ole liian pehmeäkään. Hieman korkeahko auto kuopissa ja mutkissa kallistelee, mutta ei häiritsevästi. Sisäajomelu pysyy hyvin kurissa.

TammikuuSSA paukkupakkasien ja lumituiskujen aikana esille nousi ikävämpikin ominaisuuksia. Ensin se tärkein. Auton peruutustutkat on nimittäin sijoitettu takapuskurissa mataliin syvennyksiin. Ongelma ilmenee, kun pöllyävä lumi löytää tiensä koloihin – ja se tapahtuu nopeasti.

Lue lisää: Sattuikohan nyt alle maanantaikappale? IS:n koeajossa Kian uudistunut menestysmalli – ei selvinnyt ihan puhtain paperein

Peruutustutkat keräävät nopeasti lunta ylleen, ja silloin alkavat ongelmat.

Kun yksikin tutka menee tukkoon, alkaa järjestelmä piipittää olematonta estettä ärsyttävästi, ja pahimmillaan sinällään fiksu peruutusavustin estää peruuttamisen kokonaan. Tilanne on perin ärsyttävä. Toki järjestelmän saa kytkettyä pois päältä, mutta silloin koko avustimen idea menetetään.

Auto varoitti ajoittain väärästä ajosuunnasta aivan syyttä.

Toinen seikka liittyy ihan tavalliseen ajamiseen. Koeajoauto nimittäin varoitti mittaristossa useampaan kertaan eri päivinä väärästä ajosuunnasta kaupungissa ajettaessa, vaikka ajosuunta oli jokaisella kerralla aivan oikea ja ajettiin tavanomaiseen tapaan muun liikennevirran mukana.

Rasittavalta tuntuu myös ratkaisu, jossa kaista-ajoavustin pitää jokaisen käynnistyksen jälkeen kytkeä pois päältä, jos ei halunnut kokea sykähdyttäviä hetkiä ratin takana, kun lumisilla teillä hapuileva kaista-avustin tempoi rattia satunnaisesti haluamaansa suuntaan – eikä se aina ollut kuljettajan haluama. Onneksi tämän avustimen voi kytkeä nopeasti pois päältä perinteisellä kytkimellä ohjauspyörästä.

Sportagessa saa ylimmällä varustetasolla melkoisesti autoa ja mukavuutta. Samalla hintakin kohoaa yli monen kipukynnyksen. Eurooppalainen maku maksaa.

Kia Sportage 1,6 T-GDI AWD Hybrid GT-Line AT 230 hv

Moottori R4, 1 598 cm³, turbo ja sähkömoottori, 169 kW (230 hv)/5 500 r/min, 350 Nm/1 750–2 750 r/min

Suorituskyky 0–100 km/h 8,3 s, huippunopeus 193 km/h

Kulutus 6,2 l/100 km 95E10

CO2-päästöt 140 g/km

Voimansiirto A6, neliveto

Mitat p 4 515, l 1 865, k 1 645 mm, akseliväli 2 680 mm, omamassa 1 585 kg, tavaratila 587 – 1 776 l, tankki 52 l

Hinta 50 597 euroa

Kiitämme

Luonnikkaita ajo-ominaisuuksia

Nykyaikaista yleisolemusta

Moitimme

Käytännön kulutusta kaupunkiajossa

Varustelun lastentauteja

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?