Auto Bild -lehti testasi – näin kävi sähköautojen toimintamatkoille 130 km/h nopeudessa

Testi tehtiin suomalaisittain katsoen kesäolosuhteissa ja suomalaisen liikennevirhemaksurajan ylittävällä moottoritienopeudella.

Isolla 108 kWh:n ajoakulla varustettu Mercedes-Benz EQS 580 kiri matkakisan voittajaksi. Kuvassa IS:n koeajossa ollut, vastaavalla akulla varustettu Mercedes-Benz EQS 450+.

18.1.2022 6:57

Useimmat nykyaikaiset sähköautot kykenevät kesäolosuhteissa selvästi yli 300 kilometrin toimintamatkaan, kun kyseessä on 130 km/h nopeudella suoritettava moottoritieajo.

Tieto selviää Auto Bild Suomen julkaisemasta Saksassa suoritetusta testistä.

Lue lisää: Mitä ihmettä tarkoittaa yhden polkimen ajo? Tässä ovat hyödyt ja haitat

Kokeen ylivoimaiset voittajat olivat 108 kWh:n ajoakulla varustettu Mercedes-Benz EQS 580 sekä 105 kWh:n akulla varustettu BMW iX50.

Niistä kummallakin pääsi moottoritietä kerrallaan noin 440 km:n matkan.

Lue lisää: SK: Yksi kustannusmiina on yli muiden, kun taloyhtiö sallii sähköautojen lataamisen – ”Emme tiedä vielä”

Seuraavina tulivat Ford Mustang Mach-E (88 kWh ajoakku ja 367 km), Audi RS e-tron GT (84 kWh ajoakku ja 367 km), Porsche Taycan 4S (84 kWh ajoakku ja 352 km), Volkswagen ID.4 GTX (77 kWh ajoakku ja 332 km), Skoda Enyaq 80 iV (77 kWh ajoakku ja 316 km) sekä Kia EV6 (77 kWh ajoakku ja 305 km).

Lue lisää: Näin ABC Lataus jakaa töpselin päässä oleville sähköautoille tehoa – kaikki eivät saakaan yhtä paljon

Alle 300 km:n kerhoon puolestaan asettuivat Hyundai Ioniq 5 (73 kWh ajoakku ja 290 km), Kia e-Soul (64 kWh ajoakku ja 280 km).

Viimeisenä toimintamatkatestissä tulivat puolestaan isot pakettiautopohjaiset tila-autot Mercedes-Benz EQV (90 kWh ajoakku ja 273 km) ja Opel Zafira-e Life (75 kWh ajoakku ja 250 km).

Kyseiset mittaukset lienevät kurantteja myös Suomessa, kun puhutaan kesäisistä moottoritieolosuhteista.

Huomioitavaa kuitenkin on, että talvella sähköautojen kertatoimintamatkat ovat vastaavissa oloissa lueteltuja selvästi lyhyempiä, sillä pakkanen kasvattaa ajosähkön kulutusta.

Lue lisää: Sähäkästi sähköllä: Volkswagen ID.4 GTX IS:n koeajossa – ohjaamossa vielä hiomista

Toisaalta Suomen talvessa 130 km/h vauhti ei ole usein senkään vertaa relevantti matkanopeus kuin kesällä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?