Sähköautoilija kokeili ajaa Helsingistä Lappiin yksinomaan ilmaiseksi tarjotulla sähköllä – näin kävi - Autot - Ilta-Sanomat

Sähköautoilija kokeili ajaa Helsingistä Lappiin yksinomaan ilmaiseksi tarjotulla sähköllä – näin kävi

Esimerkiksi Lidl tarjoaa ilmaisia latauspisteitään yhteensä kymmenien myymälöiden parkkipaikoilla.

Lataaminen Lidlissä edellyttää periaatteessa asiakkuutta, mutta käytännössä asiaa ei valvota myymälöissä mitenkään. Kuvituskuva.

13.1. 10:54

Vaikka bensiini ja diesel on nyt kallista – ja yhä useampi sähköauton julkinen latausasemakin muuttunut maksulliseksi – hyvällä suunnittelulla ja ennen kaikkea sopivalla käyttövoimalla autoilu voi onnistua myös hyvinkin halvalla.

Pitkän matkan halpa-autoilua kokeili hiljattain helsinkiläinen Lauri, joka ajoi vuoden 2019 Tesla Model 3 Long Range -täyssähköautolla Helsingistä Leville.

Lauri kuvaa matkaansa YouTubesta löytyvällä videolla, jonka näet upotuksena alla.

Lue lisää: IS ajoi Espoosta Leville uudella sähköautolla – tällaisia riesoja yli 1 000 km:n matkan varrelle osui

Erikoiseksi Laurin lapinreissun teki se, että matkalla haluttiin käyttää yksinomaan ilmaiseksi tarjolla ollutta ajoenergiaa.

Ilmainen ajaminen myös onnistui, ja latauskulut olivat lopulta tasan nolla euroa.

Kaikkiaan reilun tuhannen kilometrin matka ilmaissähköllä vei 16 tuntia ja 20 minuuttia, kun mukaan laskettiin sekä ajo- että latausajat.

Ilmaissähkön hintana oli siis ennen muuta matkaan kulunut aika, sillä reitti piti suunnitella tarjolla olleiden latausvaihtoehtojen mukaan.

Latausaikoja selvästi lyhentäviä useamman sadan kilowatin teholatureita matkalla ei maksuttomuusvaatimuksen vuoksi päästy käyttämään lainkaan.

Matkaan lähdettiin parkkihallista, 97 prosenttisesti täyteen ladatulla ajoakulla ja kaikki käytetyt laturit tarjosivat enintään 50 kilowatin huipputehon.

Lue lisää: Jussin Teslan lämmitys hyytyi 20 asteen pakkasessa, eikä hän ollut ainoa – näin Tesla vastaa kritiikkiin

Pakkasta ei Laurin lapinreissulla juuri ollut ja keli kävi ajon aikana myös plussan puolella.

Leuto keli sekä pienensi kulutusta että myös nosti latausnopeuksia.

Tesla Model 3 LR -mallin toimintamatka yhdellä täyslatauksella vaihtelee olosuhteista riippuen reilusta 300 kilometristä jopa yli 600 kilometriin. Laurin tuhannen kilometrin lapinreissulla latauksia kertyi lopulta neljä.

Latureiden ilmaisenergiaa Lauri käytti sillä periaatteella, että osti sähköä tarjonneelta taholta aina jotain ja vähintäänkin sillä euromäärällä, jonka lataus olisi vastaavalla maksullisella laturilla maksanut.

Lauri korostaa videolla, ettei tempaus kuvasta nykyaikaisen sähköauton järkevää käyttöä, vaan oli nimenomaan leikkimielinen kokeilu.

Lue lisää: Länsiväylä: ABC-ketju on ryhtynyt avaamaan toimipaikkoja, joista ei saa enää lainkaan bensiiniä eikä dieseliä

Ilmaisesta lataussähköstä Lauri puolestaan toteaa, että ilmaislatureiden pitäisi olla väärinkäytön ehkäisemiseksi sidottuja esimerkiksi kauppaliikkeiden bonus- ja kanta-asiakasohjelmiin.

– Kun ilmaislatureilla latailette, niin ottakaa myös palveluntarjoaja huomioon, Lauri pyytää videossa.

Lue lisää: Vuoden Auto Suomessa 2022 on täyssähköauto!

Lauri myös arvelee, että viimeistään viiden vuoden päästä sähköautoilu Lappiin tuskin enää onnistuu vastaavalla halpatavalla eli energian osalta kokonaan ilmaiseksi.

Laurin Helsinki-Levi -reitillä käyttämät ilmaiset 50kW latausasemat olivat Jyväskylä Kotikeskus, Hesburger Siikalatva, Lidl Oulu Pateniemi sekä Kemi Etra Megacenter.

Lue lisää: Tutkimustulos: Täyssähköisten autojen paloherkkyyttä liioiteltu – ongelma koskee enemmän hybridejä

Jonoja tai muita sähköautoilijoita ei Laurin käyttämillä latureilla näkynyt.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?