Ostaja unohti vilkaista Ford Transitin alle – autosta paljastui lopulta turvallisuutta vaarantanut ruostekasvusto

Ostoaikeissa olevan kansalaisen kannattaa katsoa käytetyn auton alle aina.

Alustan rakenteet olivat niin pahoin ruostuneet, että matkanteko oli vaarallista.

19.1. 7:00

Jos keskisuomalainen käytetyn Ford Transitin ostaja olisi kurkistanut tavoittelemansa auton alle ennen kaupantekoa, hän olisi säästynyt monelta murheelta.

Kuluttaja osti kesällä 2020 Ford Transitin, jonka punainen kylki kiilteli houkuttelevasti. Kakku oli päältä kaunis, eikä ostaja osannut epäillä Transitin sisäkalujen kuntoa.

Fordin matkamittarissa näkyi kaupantekohetkellä lukema 270 000 kilometriä. Osamaksusopimukselle tuli loppusummaksi 9 029 euroa.

Noin kaksi kuukautta autosta oli jonkinlaista iloa ostajalleen. Maailma kuitenkin synkkeni, kun auto jätti matkan kesken. Auto ei enää käynnistynyt, joten paikalle oli kutsuttuva hinauskalustoa.

Korjaamolla selvisi, että edessä olisi moottorin vaihto. Uusi omistaja oli tuolloin ajanut autollaan noin 2 000 kilometriä.

Sylinterien suuttimia kunnostettiin ja auto saatiin käyntiinkin, mutta moottorin ääni ei ollut normaali. Moottori kolisi ilmeisen laakerivaurion vuoksi. Öljyt ja muut nesteet olivat sekoittuneet.

Kun auto nostettiin korjaamolla yläilmoihin, paljastuivat myös laajat ruostevauriot. Auto oli niin heikossa kunnossa, että sillä ollut enää turvallista ajaa.

Taka-akselisto pysyi jotenkin vielä paikoillaan, mutta todellisena vaarana oli akseliston irtoaminen, totesi kuntoa tutkinut korjaamoyrittäjä.

Akseliston remontti vaatisi jopa viikon työn, ja hintaa tarvikkeineen tulisi noin 2 330 euroa.

Ford Transit nostettiin ilmoihin, minkä jälkeen vauriot (kuvat alla) alkoivat paljastua.

Omistaja yritti neuvotella myyjäliikkeen kanssa moottorin asentamisesta. Liike tarjosi 2 440 euron hintaista moottoria.

Kyse oli moottorista, jolla oli ajettu puolet vähemmän kuin hajonneella moottorilla ja sille olisi annettu takuukin.

Omistajan olisi itse maksettava moottorin hinta. Myyjäliike olisi vastannut 670 euron asennuskuluista.

Ehdotus ei ollut kuluttajan mieleen ja hän vaati kaupan purkamista ja 195 euron vahingonkorvausta. Vaihtoehtoisena vaatimuksena kuluttaja esitti 5 235 euron hinnanalennusta.

Myyjäliike kiisti kuluttajan vaatimukset. Kun ratkaisua ei löytynyt, vei omistaja asiansa kuluttajariitalautakuntaan.

Myyjäliike valisti, että henkilöauton elinkaari on 15 vuotta tai noin 300 000 kilometriä. Myyjä piti korin osalta esitettyjä lausuntoja liioiteltuina.

– Tämänikäisen auton ei tarvitse olla korin osalta uutta vastaavassa kunnossa, myyjä napautti ja piti tekemäänsä tarjousta kohtuullisena.

Lue lisää: Matkailuauton ostanut yritti maksattaa omat virheensä myyjällä – pakkanen paljasti heikoimman lenkin

Lautakunta käsitteli asian marraskuussa. Se muistutti ratkaisua tehdessään, ettei myyjä vastaa vioista, jotka johtuvat normaalista kulumisesta, mutta kulut eivät saa nousta kuitenkaan kohtuuttoman korkeiksi huomioiden auton ikä, kauppahinta ja ajetut kilometrit.

Lautakunta totesi Transitin vaurioituneen epätavallisen nopeasti kaupanteon jälkeen. Moottorin olisi voinut odottaa kestävän pidempään. Lisäksi auton alustavauriot olivat liikenteelle vaaraksi. Auto oli virheellinen kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla, lautakunta totesi.

Lue lisää: 28 000 eurolla ostetusta autosta löytyi pian kaupanteon jälkeen yli 4 000 euron ongelma –  myyjä vetosi kahteen koeajoon

Lautakunta katsoi, että kuluttajalla oli oikeus purkaa kauppa ja suositti, että myyjä palauttaa asiakkaalle osamaksusuoritukset. Kuluttajan on maksettava käyttöhyötynä myyjäliikkeelle 10 senttiä ajetulta kilometriltä eli 200 euroa. Myyjän on lisäksi palautettava ostajalle 65 euroa vianselvityskuluista.

Lue lisää: Kuluttaja korjasi Audin valojen kosteusongelmaa porakoneella – reiät umpion rakenteissa maksoivat lähes kymppitonnin

Lue lisää: Kaksi tärkeää sanaa kauppa­kirjassa ratkaisi käytetyn Subarun kohtalon – myyjäliikkeelle jäi vain yksi vaihtoehto

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?