Kun auton ostohinta Venäjälle ylittää kolmen miljoonan ruplan eli noin 35 000 euron rajan, maksetaan sitä ylimääräistä ylellisyysveroa.
Perinteikäs venäläinen autolehti Za Rulem selvitti taannoin, vastaako kyseinen luksusveroraja myös autoilevien venäläiskuluttajien käsitystä ylellisen luksusauton hinnasta.
Kaikkiaan lehden kyselyyn osallistui yli 1 100 vastaajaa, joista 22,7 prosenttia piti ylellisen luksusauton hintarajana kymmentä miljoonaa ruplaa eli noin 116 500 euroa.
Hieman useampi eli 25 % asetti ylellisyysrajan viiden miljoonan ruplan eli reilun 58 000 euron kohdalle.
Neljän miljoonan ruplan (noin 47 000 euroa) rajaa kannatti 12,4 prosenttia vastaajista, kolmen miljoonan (n. 35 000 euroa) 14,2 % ja kahden (n. 23 500 euroa) 11,4 %).
Loput eli 14,1 olivat sitä mieltä, ette luksusta on minkä tahansa auton omistaminen.
Lue lisää: Venäläinen mekaanikko asensi liekinheittimen Ladaan ja kuvasi ensimmäisen ”hönkäisyn”
Za Rulom toteaakin, että ylellisyyden käsite on siis hyvin suhteellista myös Venäjällä.
Vertailun vuoksi uusi halpa-auto Lada Granta maksaa Venäjällä halvimmillaan noin 600 000 ruplaa eli hiukan alle 7 000 euroa.
Tuliterän C-sarjan Mersun rattiin taas pääsee itänaapurissa 3,7 miljoonalla ruplalla eli noin 43 500 eurolla.