Ministeriö on huolissaan mahdollisesti vääriin taskuihin päätyvistä bensiini- ja dieselrahoista

Jos bensiinin ja dieselin hinnannousu korvataan vain osalle kansaa maksettavina kompensaatiotukina, riskinä on työ- ja elinkeinoministeriön mukaan tukirahojen päätyminen myös heille, joille tuki ei syystä tai toisesta kuuluisi.

Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen mukaan päästökauppa nostaisi bensan hintaa toteutustavasta riippuen arviolta 6-72 senttiä ja dieselin hintaa 4-52 senttiä litralta. Suunnitelmissa on ollut hinnannousun korvaaminen tulonsiirroilla. Käytännössä tulonsiirto hyödyttäisi osaa kansalaisista ja lisäisi samalla muiden maksutaakkaa.

Työ- ja elinkeinoministeriö katsoo, että tieliikenteen päästökaupan kautta toteutuva polttoaineiden hintojen nousu kohtelee eri asemassa olevia ihmisiä ja yrityksiä siinä määrin eri tavoin, että kustannusnousua voisi tulevaisuudessa kompensoida ainakin joillekin yhteiskunnan toimijoille.

Asia selviää ministeriön energiaosaston liikenne- ja viestintäministeriölle lähettämästä lausunnosta, jonka mukaan kallistuvien hintojen korvaaminen voisi olla perusteltua erityisesti niissä tapauksissa, ”joissa yksilöllä tai yrityksellä ei ole mahdollisuutta sopeutua polttoaineiden hinnan nousuun muutoin kuin maksamalla polttoaineesta entistä enemmän”.

Lue lisää: Ministeri Harakka on muuttanut arviotaan 95E10-bensiinin tulevasta hinnasta – korotus jopa 40 senttiä/litra

”Tällaisten tapausten identifioiminen järjestelmätasolla on erittäin haastavaa, ja eri ryhmien välillä joudutaan joka tapauksessa tekemään valintoja sen suhteen, mitkä vaikutukset katsotaan tarpeellisiksi kompensoida”, energiaosasto kuitenkin täsmentää ja jatkaa:

”Käytännössä kompensaatiota on vaikea suunnitella siten, että niitä ei kohdistuisi merkittävästi myös tahoille, joiden ei tulisi niitä perustellusti saada.”

Työ- ja elinkeinoministeriön energiaosasto on toisin sanoen huolissaan siitä, että kompensaatiorahaa päätyisi mahdollisesti niin sanottuihin vääriin taskuihin eli heille, joille poliittista tulonsiirtoa ei haluta antaa.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) kertoi jo vuoden 2020 lokakuussa hallituksen suunnittelevan pienituloisten tankkaajien ahdingon kompensoimista tilille siirrettävällä rahalla, mikäli bensiinin ja dieselin hintoja korotetaan päästövähennyssyistä.

Lue lisää: VATT: Bensiinin ja dieselin kohoavat hinnat pitäisi kompensoida korkeintaan osalle kansaa – ja kerralla maksettavana könttäsummana

– Kyse on tulonsiirrosta. Pankkitilille ilmestyy rahaa, ministeri Harakka kertoi tuolloin kompensaation käytännön toteutustavasta.

Vuoden 2021 marraskuussa Harakka totesi aiheesta eduskunnalle, ettei kompensaatiomallia olla kuitenkaan ottamassa käyttöön ainakaan lähitulevaisuudessa.

Liikenneministeri jätti kuitenkin asiaan liittyvän takaportin auki, muistuttamalla eduskunnalle olevansa yhä valmis keskustelemaan päästökaupasta kompensaatioineen, mikäli hallituksen muut toimet eivät jostain syystä riittäisi jo sovittujen päästövähennysten saavuttamiseen.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?