Tässä on nyt yksi laskelma liikenteen päästökaupan ja dieselin hinnannousun kustannuksista – ”Samaa luokkaa kuin liikevoitto”

Nykyistä reilusti kalliimpi polttoaine toisi saha-alalle sen omien laskelmien mukaan jopa sadan miljoonan euron lisäkustannukset.

Sahateollisuus ry:ssä on yli 30 jäsenyhtiötä, joiden osuus Suomen sahatavarantuotannosta on noin puolet.

23.12.2021 11:38

Sahateollisuus ry on lähettänyt ympäristöministeriölle lausunnon, jossa se ottaa kantaa kansallista tieliikenteen päästökauppaa koskevaan arviomuistioluonnokseen.

Kannanotossaan Sahateollisuus ry toteaa, että ala käyttää arvoketjussaan noin 110 miljoonaa litraa nestemäisiä polttoaineita vuodessa.

Lue lisää: Kolmen ministeriön selvitys: Dieselin hintaan tulevina vuosina jopa +65 senttiä / litra

”Jos hinta nousisi (taulukon 7 mukaisesti) 0,52 euroa litralta, olisi kustannusnousu 57 miljoonaa euroa per vuosi. (Taulukon 8 mukainen) 50 % hinnannousu tarkoittaisi noin 83 M€:n vuosittaisia lisäkustannuksia vuoteen 2030 mennessä”, etuyhdistys laskee.

Taulukkojen numeroilla Sahateollisuus ry viittaa muistioluonnoksen yksityiskohtiin, joissa esitellään tieliikenteen päästöjen puolittamistavoitteen vaikutusta polttoaineen hintaan vuonna 2030 sekä alueellisen kokonaistuotannon muutosta.

Lue lisää: Suku­puoli­vaikutuksia arvioinut selvitys: Miehet aiheuttavat liikenteessä enemmän päästöjä kuin naiset

”Kun tätä verrataan alan liikevaihtoon viimeisen viiden vuoden aikana, muodostaa tämä korotustaso 2-3 prosentin tulosheikennyksen. Tämä on samaa luokkaa kuin sahateollisuuden liikevoitto on ollut viimeisen viiden vuoden aikana”, yhdistyksen kannanotto päättää.

Ratkaisuna dieselin hinnannousuun Sahateollisuus ry esittää Suomen vientiteollisuudelle luotavaa palautusjärjestelmä, jolla polttoaineen korkeasta hinnasta johtuvat veroluontoisia kustannuksia palautettaisiin paljon kuljetuksia käyttävälle vientiteollisuudelle – kuten esimerkiksi Sahateollisuuden omille jäsenyrityksille.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?