Volkswagenin hybridiauton latausluukun kansi ei pysynyt pesukatuvierailun jälkeen enää kiinni vaan jäi raolleen. Ajaminen ja lataaminen onnistuivat siitä huolimatta.
Päivien ja vaihtelevien säiden jälkeen lukitus onnistui – jopa niin hyvin, että luukku ei enää suostunut aukeamaan. Normaali painallus luukun kulmaan ei auttanut. Pehmeän puutikun avulla kansiosa irtosi, mutta itse latausluukun kansimekanismiin sillä ei ollut vaikutusta, joten myös latausyhde pysyi yhä piilossa.
Jäätymisestä ei ollut kyse tai sitten kuumalla vedellä täytetty muovipussi ja hiustenkuivaajan puhallus olivat tehottomia aseita sodassa nykyteknologiaa vastaan.
Pieni ongelma.
Iso ongelma.
Oli aika soittaa Volkswagenin merkkihuoltoon. Pikahuollossa asia ei kuulemma korjaantuisi. Huollosta luvattiin olla yhteydessä annettuun numeroon. Vuorokauden sisällä ei soittoa kuitenkaan kuulunut, joten uudelleen puhelimella jonoon. Odottelun jälkeen puheluun vastattiin ja kerrottiin ensimmäisestä vapaasta huoltoajasta, joka koittaisi 20. tammikuuta 2022.
Siis ensi vuonna, kuukauden päästä. Tätä kirjoittaessa yli 42 000 minuutin kuluttua.
Lupasivat vielä soittaa takaisin huoltopisteestä, jotta varaus voidaan merkitä kalenteriin. No, eipä kukaan taaskaan soittanut. Tältä kai tuntuisi, jos tennisottelussa pallo pysähtyisi lyönnin jälkeen ja jähmettyisi ilmaan verkon yläpuolelle.
Se lataamisesta sitten. Ajetaan bensiinin turvin. Lähimmän pumpun taksa näyttää olevan 1,874 euroa litraa kohden.
Vastaavanlaisista ongelmista kertovat sähköautoilijat sosiaalisessa mediassa ja eri automerkkien keskustelufoorumeilla. Osa on kuvien perusteella viritellyt omia ratkaisuja vaihtelevia sääoloja vastaan.
Sähköautoilu ei ole vain kilowattitunteja, paikallisesti päästötöntä ajoa ja hiljaista kulkua. Se voi olla myös ongelmallista.
Toki polttomoottoriautossakin bensatankin korkki voi mennä niin pahasti jumiin, ettei tankkaaminen onnistu. Eipä vaan ole käynyt niin 40 vuoden autoiluvuoden aikana.