Missä voi ladata sähköauton, jos mitään latauspistettä ei ole? - Autot - Ilta-Sanomat

IS vastaa lukijan kysymykseen: "Missäs oikein tankkaat sähköauton, jos mitään latauspistettä ei ole!"

Ilta-Sanomien tämänviikkoinen sähköautojuttu tuotti palautetta myös toimituksen sähköpostilaatikkoon.

Kaikkia sähköautoja pystyy lataamaan myös tavanomaisesta suko-kotitalouspistorasiasta, jos varsinaista latausasemaa ei ole lähettyvillä. Erityisen nopeaa 8-16 ampeerin sukolataus ei kuitenkaan ole.

9.12.2021 7:00

”Missäs oikein tankkaat sähköauton, jos mitään latauspistettä ei ole! Olisipa joskus joku testi ilman kotitankkausta tai mökkilaturia!”

Näin kysyi tai oikeammin kommentoi lukija, joka lähetti viestinsä mukana myös kuvan Ruotsissa hankeen hiljattain hyytyneistä autoista, joiden joukossa näytti olevan sekä polttomoottori- että sähköautoja.

Lue lisää: Näin pitkälle pääsi uuden sähköauton ja matkailuvaunun yhdistelmällä – Moottori: ”Hidastaa jo varsin kohtuullistenkin matkojen taittamista”

Vastauksena voi todeta, että jos mitään latauspistettä ei todellakaan ole, niin silloin sähköautoa ei voi tankata ts. ladata.

Jos tällaisessa tilanteessa autolla kuitenkin ajaa, eikä sitä siis lataa, akku on lopulta väistämättä tyhjä, minkä jälkeen sähköauto pysähtyy.

Siksi sähköautoilijan onkin syytä miettiä jo ennen sähköauton hankintaa, missä aikoo hoitaa autonsa säännölliset lataukset.

Jos sähköä ei ole käytettävissä säännöllisesti, ei sähköautoa kannata lähtökohtaisesti hankkia.

Lue lisää: Paljonko maksaa jälkiasenteinen vetokoukku sähköautoon? ”372 eurolla ilman asennusta”

Esimerkiksi reilusti alle tuhannen euron kotilatauslaitteella sata kilometriä toimintamatkaa latautuu kuitenkin nykyisissä sähköautoissa tyypillisesti noin parissa tunnissa, jos liittymä sallii kolmivaiheisen virranoton 16 ampeerin sulakkeesta.

Kyseinen latausnopeus on tyypillisesti nopein saatavilla olevista kohtuuhintaisista järjestelmistä, kun puhutaan tyypillisistä suomalaisista asuinkiinteistöistä.

Tätä tehokkaammat latausjärjestelmät vaativat suurempia liittymäkokoja ja myös laitteistojen hinta kasvaa nopeasti.

Oma suurteholatausasema, josta sähköautoon saa sadan kilometrin edestä toimintamatkaa parissa minuutissa, maksaa satoja tuhansia euroja. Halvemmat 50 kW teholatausasemat (100 km toimintamatkaa vajaassa puolessa tunnissa) maksavat nekin kymmeniä tuhansia euroja.

Hyvä uutinen kuitenkin on, että kaikkia sähköautoja pystyy lataamaan myös tavanomaisesta suko-kotitalouspistorasiasta, josta kyseinen sadan kilometrin toimintamatka latautuu autoon sulakkeesta, tehorajoituksesta ja kulutuksesta riippuen karkeasti noin puolessa vuorokaudessa tai lyhyimmillään alle työpäivässä.

Sekin riittää jo moniin tarpeisiin, jos auto voi seistä latauksessa esimerkiksi kotona tai mökillä yön yli.

Lue lisää: IS ajoi 15 asteen pakkasessa sähkö­autolla 267 kilo­metrin yöllisen mökki­matkan – näin kävi, ja tämän verran se maksoi

Erityisen tärkeää latausmahdollisuuksien selvittäminen etukäteen on, jos asuu tai oleskelee taloyhtiössä tai vuokratalossa, missä päätöksenteko asiasta ei ole pelkästään omissa käsissä.

Sähköautoilu on mahdollista myös polttomoottoriautoilun tapaan eli pelkkiä julkisia latauslaitteita hyödyntäen, mutta hinnoittelu on muutamia ilmaispisteitä lukuun ottamatta kotisähköä kalliimpaa ja autoiluarjen sujuvuus ylimääräisten latauskäyntien ja lataamisen vaatiman ajan vuoksi lähes aina kitkaisampaa.

Kysyjän toiseen asiaan – eli toiveeseen sähköautotestistä, jossa ei ladata kotona eikä mökillä, vaan ollaan julkisten latauslaitteiden varassa – vastaa esimerkiksi viime viikolla julkaistu juttumme täyssähköisestä yli tuhannen kilometrin matkasta Espoosta Leville, jonne ajoimme yksinomaan julkisen latausverkoston varassa.

Testin puitteissa käy selväksi, että julkisen latausverkoston kattavuudessa, käytettävyydessä ja luotettavuudessa on yhä paljon tekemistä, vaikka pitkämatkainen sähköautoilu julkisten laitteiden varassa sinänsä jo onnistuukin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?